Problemformulering
Min opgave består af en fagkombination af engelsk A og spansk A, mens helheden af opgaven er en undersøgelse af immigrationen fra Latinamerika til USA.

Samtidig hvordan forholdene er hos im- migranterne. Den Latinamerikanske immigration har stået på i flere år, men hvorfor immigrere de? Hvorfor til USA?

Indledning
I denne SRO vil fokusset være rettet mod immigrationen fra Latinamerika til USA. Denne opgave indeholder undersøgelser og analyser, hvorpå indblikket hos immigranterne fra Latinamerika vil blive større.

Opgaven i denne SRO er at sammenflette studieretningsfagene spansk og engelsk som være vigtige værktøjer til, at kunne skelne mellem sprog og kultur.

En individuel og en komparativ analyse af sangene Pobre Juan af Maná (2002), Migra af Carlos Santana (1999) og novellen Aline´s Journey af Edwidge Danticat (2005)

vil vise forskellige syns- punkter og oplevelser som immigrant og modtagelsen fra myndighederne i USA.

Analyserne vil danne grundlag for de forskellige grunde til, at man immigrerer fra hus og hjem til et nyt, fremmed land.

De vil samtidig også vise de forskellige aspekter fra migrationsrejsen. En diskussion vil fore- komme, hvorpå man får vist den anden side af migrationen, som man ikke tit hører om. På denne måde

får man dannet sig et større overblik og får set den Latinamerikanske immigration fra forskel- lige vinkler. Til sidst vil en konklusion blive inddraget, som resultat af hele det skriftlige produkt.

Indholdsfortegnelse
Introduktion 4
Indledning 4
Metode 4
Problemformulering 4

Redegørelse 5
The American Dream 5
Fra Syd Til Nord 5

Analyse 6
Analyse Af Maná Og Carlos Santanas Sange 6
Analyse Af Edwidge Danticats ”aline’s Journey” 7
Komparativ Analyse 8

Diskussion 9
Konklusion 10
Litteraturlise 11,12

Optimer dit sprog - Læs vores guide og scor topkarakter

Uddrag
Analyse af Maná og Carlos Santanas sange
Maná er et latinamerikansk rockband, som blev dannet i 198613. Bandet består af 4 mænd, som hver er fra Latinamerika:

Fher Olvera, Juan Carlos, Sergio Vallín og Alex González14. I 2002 hvor bandet udgav album- met Revolucíon de Amor kunne man finde sangen Pobre Juan.

Sangen handler om en mand ved navn Juan, som opgiver hele sit liv i Mexico samt forlader sin gravide kone for, at forfølge sine drømme om et bedre liv i USA, tjene penge og komme tilbage til sin elskede

hvor han skulle få råd til at bygge hus og hjem. Det vi- ser sig, at det Juan begik sig ud på, var en rejse med døden til følge.

”Juan ya nunca regreso. En la línea se quedo. Pobre Juan. O la migra lo mato. O el desierto lo enterró. Pobre Juan”15, kan indikere, at han tilnær- melsesvis kun nåede grænsen mellem Mexico og USA.

Denne del af sangen er også kaldt et omkvæd, som bliver repeteret yderlige 1 gang. I verset er der brugt enderim både i starten og i slutningen, med ordene re- greso og quedo, samt mato og enterró.

Brugen af rim og rytme i dette tilfælde tydeliggør, at han tog rejsen uden fortrydelse og kun nåede til grænsen, inden at han blev dræbt, som de øverste spanske ord forstærker.

Ordet migra kan være et gentandssymbol for en migrants rejse, da man i dette tilfælde bliver henvist til, at migra er selve Juan som en migrant og/eller hans rejse.

I vers 5: ”Pero el coyote a Juan lo traiciono. Dejándolo al olvido. De tres balas se tronaron a Juan. Pobre de Juan.

No regreso”16, bliver der fortalt, at han bliver skudt og dræbt af menneskesmugleren. 3 kugler tog livet af stakkels Juan.

Her vises det, at der har foregået et kronologisk tidsforløb, fra momentet Juan forlod Mexico til hans død, hvorpå vi får beskrevet hans dødsårsag. Når Maná synger:

”De tres balas se tronaron a Juan”17, bliver trykket lagt på tronaron, som forøger følelseseffekten på Juans død, altså at disse 3 skud ”tordnede” gennem Juan.

Torden bliver her brugt som et tillægsord til at dramatisere Juans mord og ved en torden medfølger typisk store brag.

Juan døds her, ses som det store brag og giver en betydning til hans død. Maná bruger altså her både patos og en metafor for at forstærke visse følelser såsom sorg og empati for Juan, som samtidig også giver sangen en større betydning.