Indledning
Vi lever i dag i en verden, hvor alle mennesker er anderledes. At være anderledes er for mange mennesker noget afskyeligt og man kan ende med at blive set ned på.
Der findes mennesker i en højere socialklasse og mennesker i en lavere socialklasse. Begge socialklasser har det med at se ned på hinanden, fordi det at være anderledes er ikke ”normalt”.
At være en del af den lave social klasse kan skabe enormt pres når man skal omgås offentligheden, fordi man som mennesker sammenligner sig selv med andre.
At sammenligne sig selv med andre i en anden social klasse kan skabe følelser af skam. Mange prøver I den grad at snyde offentligheden og vise, at man har mange penge ved at vise dyr påklædning og lyve om ens økonomiske værdier.
Analysen vil tage udgangspunkt i det at være i to vidt forskellige socialklasser og et kultursammenstød med socialklasserne.
Optimer dit sprog - Læs vores guide og scor topkarakter
Uddrag
De andre drenge fra klassen som virkede meget interesseret blev ved med at spørge om de må se dem, men han bruger sin mor som undskyldning for ikke at må tage dem med.
Malthe begynder så efter noget tid at løbe tør for flere undskyldninger, og så spørger Simon ham om han må komme hjem til ham og se dem i stedet. Simon får så lov til at komme hjem til Malthe.
Simon virker hele tiden meget desperat for at se hans beyblades, men Malthe bliver igen ved med at komme med dårlige undskyldninger.
Simon lægger meget mærke til omgivelserne i huset, og bliver en smule skræmt over, hvordan man kan bo i et hus med så mange ødelagte ting.
Det ender så ud i, at det hele keder Simon for meget, så han vælger at blive hentet efter at have været på besøg i en kort stund.
Novellen begynder in medias res, fordi historien starter midt i en handling, og der bliver ikke præsenteret noget miljø eller nogen form for karakter.
Handlingsforløbet er kronologisk og lineært, da man kan sige, at handlingen kan ligge på en nogenlunde lige linje.
Der er lige et enkelt sted, hvor det skrider lidt ud af den samtaledel Malthe og Simon har. I teksten på (S.16 L.1-9), får vi fortalt kort om klassens miljø og hans forhold til kammeraterne i skolen.
Novellen tager en vigtig drejning, da Simon opgiver at se Malthes samling af beyblades. Efter mange forsøg på at få lov til at se Malthes samling af beyblades, så begynder Simon selv at tage initiativ.
I teksten på (S.19 L.18) ”Jeg kan faktisk godt finde ud af få en dør op med en kniv eller en mønt.”
Efter dette forsøg blev afvist af Malthe, så kommer vendepunktet for novellen, hvor Simon opgiver alt om at få lov til at se samlingen, så han får hurtigt fat på sin far og bliver hentet.
Skriv et svar