Afsætning A Eksamensopgave – Typeopgave 1 – anden revision, marts 2019 Convenienceprodukter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Redegør for markedet for convenienceprodukter. Inddrag bilag 1 og 2 samt bilag 3. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Virksomhederne på markedet for convenienceprodukter bliver påvirket af forskellige omverdensfaktorer. Analyser 1-2 relevante faktorer i den uafhængige omverden.

Opgave 3
Foretag en brancheanalyse med fokus på måltidskasser.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du: Identificere en væsentlig udfordring for Aarstiderne på conveniencemarkedet. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Optimer dit sprog - Læs vores guide og scor topkarakter

Uddrag
Convenienceprodukter er ikke et nyt phenomenon, og omfatter et bredt spektrum af bekvemme og nemme måltider lige fra fryse pizza-og burger til varme allerede tilberedte måltider.

Markedet for Convenienceprodukter er et markedet, som har været i rivende udvikling, hvor et vidt spænd af nye produkter er blevet introduceret i takt udvikling i danskerne forbrugerpræferencer. Faktisk er udvalget af convenienceprodukter fordoblet over de seneste par år og er en udvikling, som forventes at fortsætte i fremtiden.

Den øget efterspørgsel for convenienceprodukter har flere detail-butikker og fødevarerproducenter set som en afsætningsøkonomisk mulighed og dermed fortaget massive investeringer på denne front. Markedet for convenienceprodukter i Danmark omfatter både virksomheder som opererer på B2C-og B2B markedet.

---

I denne opgave anvendes markedskarakteristikken. Markedskarakteristikken anvendes til at definere markedet ud fra fire forhold: produkt, udbydere/virksomheder), efterspørgere/kunder og geografisk afgrænset område.

Markedet for Convenienceprodukter i Danmark er ikke et nyt phenomenon, men har igennem de seneste par år gået igennem en rivende udvikling, hvor et bredt spænd af nye produkter er blevet introduceret i takt med udvikling i danskernes forbrugerpræferencer.

Faktisk er udvalget af convenienceprodukter fordoblet over de seneste par år og er en udvikling, som forventes at fortsætte i fremtiden. De efterspurgte produkter omfatter et bredt spektrum af bekvemme og nemme måltider lige fra fryse pizza-og burger til varme allerede tilberedte måltider.

Markedet for convenienceprodukter kan geografisk afgrænses til Danmark grænser. Det skyldes først og fremmest, at markedets tilhørende virksomheder er landsdækkende, eftersom dets udbud gør sig gældende i stort set alle Danmarks byer af betydende størrelse, samtidig med at markedet også i stigende grad er karakteriseret af e-handel.