Bryllup og skilsmisse | Afsætning

Opgavebeskrivelse
• Redegørelse for udviklingen i antallet af bryllupper i Danmark inden for de seneste 10 år opdelt i kirkelige og borgerlige vielser.
• Redegørelse for købsbeslutningsprocessen for købet af en typisk bryllupsfest.
• Analyse af rådighedsbeløbets betydning for købet af en typisk bryllupsfest.
• Diskussion af referencegruppernes muligheder for at påvirke et "køb/køb ikke" af en bryllupsfest.

Uddrag
Når man skal købe et produkt, går man igennem beslutningsprocessen, hvor fasen ”købsbeslutning” oftest er der, hvor man beslutter sig for at købe- eller ikke købe produktet.

Under købsslutningsprocessen bliver man ofte påvirket af referencegrupper, der er personer eller grupper, der har indflydelse på det enkelte individs interesser og holdninger, og dermed købsadfærden. Det forbindes også med social-indvirknings-teorien , der er en teori der omfatter de eksterne referencegruppers påvirkningsmuligheder.

Den primære gruppe, der typisk er familie og nære venner vil typisk have en stærk indflydelse på køb/køb ikke af en bryllupsfest fordi personerne kender hinanden og uformelt kan dele skræddersyet, relevant viden og erfaring.

I ovenstående opgave med Martin og Marias bryllupsfest, påvirkede den nærmeste familie også deres køb ved at stille krav til overnatning .

Denne referencegruppe har ofte den højeste indflydelse når det kommer til køb af en bryllupsfest, fordi et bryllup typisk er et stærkt følsomt punkt i ens liv, der typisk deles med familie og nære venner, der også kender konsumenten godt, og derfor vil konsumenten ofte lytte til deres rådgivning.

Den primære gruppe kan dog også have svært ved at påvirke hele købet af en bryllupsfest, da det er en personlig ting, som et par deler, og i denne livsfase er man typisk ved at stifte sin egen familie.

En opinionsleder kan være en bankrådgiver, der via sin status, opfordrer eller fraråder købet af en bryllupsfest, typisk grundet den økonomiske situation i Danmark.

Det kan fx være under en krise eller fase præget af lav konjunktur hvor der forslås at spare, og oftest også er svært at låne penge til festen. Det kan også være en bryllupsarrangør, der hyres til at rådgive og hjælpe med planlægningen af den bedst mulige bryllupsfest.

Opinionslederen i dette tilfælde, have en forholdsvis stor indflydelse, da en bryllupsfest ofte er en investering og kræver planlægning både at finansiere og holde, og derfor vil nogle par foretrække at lytte til en af højere autoritet, for at afvikle bryllupsfesten bedst muligt.

Det kan dog være begrænset, hvor mange der benytter sig af en bryllupsarrangør eller bankrådgiver til at hjælpe med deres bryllupsfest.

Tertiærgruppen kan i dette tilfælde også have nogen betydning for købet af en bryllupsfest. Den tertiære gruppe består typisk af nogle man ser op til. Det kan være kendte, som også skal giftes, eller modeblade der har ens holdninger om en bryllupsfest som parret.

I ovenstående eksempel påvirkede hjemmesiden www.tilbrylluppet.dk Martin og Maries køb, ved at skrive nogle råd til ”det perfekte bryllup”, hvori idéen om et prinsessebryllup på et slot også stod, som påvirkede Marie til at vælge et slotsbryllup .

Referencegrupperne har dermed mellem indflydelse på køb/køb ikke af en bryllupsfest. Ud fra ovenstående diskussion, kan der konkluderes at den primære gruppe vil være den gruppe, der kan påvirke en køb/køb ikke beslutning mest, grundet den følelsesmæssige knytning til både parret og selve brylluppet.

Opinionslederen, eller en bankrådgiver/bryllupsarrangør vil typisk også have stor indflydelse på køb/køb ikke beslutningen af en bryllupsfest grundet deres status og bedrevidenhed.

Penge og store investeringer er ofte en stor ting for mange par, og man vil typisk gerne holde den bedst mulige bryllupsfest, og derfor søger man ofte hjælp hos opinionsledere med mere erfaring end en selv .

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu