”Alkohol kan være en fantastisk øjenåbner” er en kronik skrevet af Jan Sonnergaard, den 15. dec. 2012 i Politikken.

Indledning
”Alkohol kan være en fantastisk øjenåbner” er titlen på kronikken, som er skrevet af Jan Sonnergaard. Denne kronik er skrevet d. 15. Dec. 2012, og er blevet delt af Politikken.

I denne kronik uddyber og fremhæver Jan Sonnergaard sine meninger og holdninger, omkring alkoholens mange nyttige og karakterfremmende egenskaber.

Jan Sonnergaard mener, at alkohol er godt. Alkohol hjælper ham på vej i de ensomme stunder, hvor kedsomheden har taget overhånd.

Man nøjes med at more sig med alkoholen og den er med til at skabe fantastiske selskaber, fælleskaber samt nye bekendtskaber, hvilket kan være svært, hvis man er genert eller forsigtig.

Ifølge Jan Sonnergaard bliver de dage, hvor han ikke drikker kaldt ”de dårlige dage”. Jan Sonnergaard fortæller endda, at han som voksen kun har oplevet gode oplevelser, med alkohol i blodet.

Dog i forskellige mængder. Sonnergaard er sikker på, at der er stor garanti for en kedsommelig begivenhed, hvis alle lod være med at drikke alkohol.

Optimer dit sprog - Læs vores guide og scor topkarakter

Uddrag
Er alkohol vejen til livets lykke? Ifølge Jan Sonnergaard argumentere han for, at alkohol fremmer livskvaliteten.

Her kan man uden tvivl stille spørgsmålstegn ved, om alkohol ikke også indeholder en risiko, for at få et dårligt liv?. Her mener jeg, at tingene ses mere nuanceret.

Jan Sonnergaards ærinde er, at provokere de politiske korrekte, som hele tiden har travlt med at konstatere alle omkring, hvordan de skal leve deres liv.

Han skubber til tabuer og provokere de fastlåste mønstre i nutidens samfund.

Her mener jeg ikke, at Sonnergaard er ude på at støde nogle af disse mennesker, som faktisk er afhængig af alkohol, men blot at han kommer med sine egne betragtninger og sit eget syn på alkohol. Det gør han som sagt for at provokere.

Kronikken indeholder både påstande og postulater, dog er det ikke alt jeg er enig i, men hvis man ligesom Sonnergaard, skal ud med et budskab, bliver man nød til at overdrive og generalisere tingene, for at kunne komme ud med det.