Indholdsfortegnelse
Redegør kort for en udfordring (positiv eller negativ), der har relation til artiklen og samt opgavens emne.

Analyser udfordringen ved hjælp af relevant faglig viden (teorier, modeller, metoder mv.)
- Produkt:
- Pris:
- Distribution:
- Marketingmixet:

Perspektivér dine svar på ovenstående spørgsmål til en besvarelse i én af dine tidligere afleveringsopgaver, som du har udarbejdet i undervisningen.

Uddrag
Artiklen “Verdens største legetøjsmarkeder fortsætter coronaopturen” som er skrevet i juni måned, 2021. Den fortæller os læsere, om hvor stærkt legetøjsmarkedet har klaret sig gennem corona epidemien.

De to største markeder for legetøj er USA og Kina, hvor salget af legetøj har været stigende, sammenlignet med tallene fra året før.

Hele artiklen tager udgangspunkt i legetøjsmarked optur i form af deres stigende salg af deres produkter, på trods af, at mange
andre virksomheder har haft en hård tid gennem corona epidemien.

I det, at familierne er blevet holdt hjemme på grund af corona, har børnene skulle aktiveres som har medført dette stigende salg af legetøj.

Det har fået Lego, og mange andre legetøjskæder til at se en positiv vækst i deres salg gennem en ellers hård tid for mange andre virksomheder.

Dette er en positiv udfordring for legetøjsbranchen, da der er vækst i salget både i butikkerne efter genåbninger, men også salget af legetøj på nettet var i høj grad bemærket.

Væksten skyldes dog ikke kun epidemien. Statistikker fra NPD viser, at stigningen af væksten skyldes både solgte enheder, men også prisen på legetøj er steget.

I månederne januar til juli var der en stigning på 17 % i solgte enheder, og prisen var steget med 9%.

Man forventer, at opturen fortsætter for legetøjet efter juli måned, da forældrene kommer til at få kontanter mellem hænderne hver måned fra juli og resten af året.

Det vil sige, at det vil falde overens med månedernes højsæsoner på legetøj, såsom Thanksgiving og helt frem til jul. På det kinesiske marked, kan man se en stigning på salget af enheder solgt over nettet.

Salget er vokset med 16% sammenlignet med året før. Kategorien for babyer og småbørn er de mest attraktive kategorier i Kina.

I artiklen nævnes der også, at Lego har fået en god position på det kinesiske og det amerikanske marked, hvor deres byggesæt er blevet populære.

---

På legetøjsmarkedet, er der i den grad en stigning, som man vil kunne analysere branchen som en helhed, ved hjælp af de fire p´er.

Hvis den positive udvikling fortsætter efter corona situationen, og legetøjsbranchen forbliver stærke i deres salg.

Det er dog også spændende at kigge på hvilke faktorer og ændringer legetøj virksomhederne har måtte gøre i form af deres markedsføring.

Som udgangspunkt består de fire p'er består af, produkt, pris, promotion og distribution (place). Man skelner mellem de fire p'er som værende grundparametre og kontaktparametre. Produkt og pris er de to p'er som vi betegner som grundparametrene.

Produkt: Produktet, er kort fortalt det parametre som skulle kunne tilfredsstille kundernes behov. I dette tilfælde er det legetøj, som skal kunne tilfredsstille børns behov.

Produktet i sig selv er ikke nok. Ting som emballage, mærke og service, sortiment er alle med til at gøre selve produktet mere attraktivt for forbrugerne.

Da der er en stigende grad af salg af Legos byggesæt på det globale plan gennem corona pandemien, kan man kigge på hvilke parametre der har spillet ind.

Lego producere langvarige udvalgsvare, og derfor er emballagen en faktorer de skal have i overvejelse.

Emballagen præsentere produktet i form af nogle billeder på æsken, beskytter og opbevarer selve produktet, og information om hvordan legetøjet samles og bygges.

Lego lægger vægt på den smagsmæssige kvalitet i deres legetøj. Dette handler om designet, farver og udseende.

Da produktet er produceret til børn i alle aldre, er disse faktorer med til at stimulere børnenes behov gennem det givne produkt.