SWOT Analyse | Afsætning | 10 i Karakter

Indholdsfortegnelse
SWOT-analyse 2
2. Organisationsanalyse 3
- 2.1. Artefakter 3
- Power Distance Index (PDI) 3
- Individualism/Collectivism 3
- Masculinity/Femininity 3
- Strong/Weak uncertainty avoidance 3
- 2.2. Normer og værdier 3
- 2.3. Grundlæggende antagelser 3
- Forholdet mellem organisationen og dens omgivelser 3
- Opfattelsen af menneskets handlinger 4
- Organisationens vej til ”sandhed” 4
- Organisationens opfattelse af tid 4
- Opfattelsen af den menneskelige natur 4
- Opfattelse af relationer mellem mennesker 4
- Opfattelse af konflikt 4
- 2.4. Strategisk intention 4
- Værdier 4
- Mission 4
- Vision 4
3. Kommunikationsplan 5
- Formål 5
- Afsender 5
- Målgruppe og segmentering 5
- Budskab 6
- Medie(r) 6
- Hvordan gør andre? 6
4. Sitemap 7
5. Konklusion 8
6. Kildeangivelse 9
- Bilag 9
- Bøger 9
-Hjemmesider 9
- PowerPoint-slides 9
- Andet 9

Uddrag
Skjold Optiks styrker afspejler sig i henholdsvis hans kundekontakt / service, det unikke koncept (eksempelvis via PR / gratis reklame igennem hans kunder og deres kontakter)

unikke produkter (eksempelvis Jensen Design), konceptets fleksibilitet med mulighed for at få flere briller til samme månedlige ydelse

hans personlige baggrund som optiker/butiksleder og hans engagement indenfor området. Finanskrisen har gjort at folk har åbnet øjnene for billige leje-muligheder og finansiering generelt.

Svaghederne er primært butikkens beliggenhed, da Odder er et mindre lokalsamfund med få muligheder.

Andre svagheder kan være hans nuværende målgruppe, som er af alderen 50+, da der er mange andre interessante segmenter at kigge på
at det er svært at formulere konceptet til den nuværende målgruppe, og hans manglende viden til at promovere sig selv.

Det er en stor mulighed, at han er, mere eller mindre, alene om konceptet, da det er et godt koncept med masser af potentiale.

Han har ydermere gode muligheder for ekspansion i form af en ny butik i et andet område, da han er selvstændig optiker og ikke underlagt nogen kæde.

Hans nuværende målgruppe er af alderen 50+, og der vil derfor være rig mulighed for at udvide målgruppen til flere segmenter.

Af trusler er der bl.a. dét, at konceptet ikke er patentsikret, og heller ikke kan blive det. Der kan opstå juridiske trusler pga.

manglende information omkring bindingsperiode. Der er også trusler i form af produkt-inflationen, hvis de indkøbte varer får alvorlige prisstigninger. De andre optikere udgør også en trussel.1

---

Power Distance Index (PDI)
Virksomheden har et lavt Power Distance Index (PDI), da leder og medarbejder arbejder tæt sammen.

Derudover er lønforskellen mellem leder og medarbejder lav - Dette antages da den årlige omsætning er ca. 3. mil. eks moms.

Individualism/Collectivism
I virksomheden bliver der lagt vægt på, at både optiker og kunde, såvel som chef og medarbejder er i øjenhøjde.

Der bliver ydermere lagt vægt på familieforholdet og det at der skal være plads til alles holdninger; kunderne, medarbejdere og Peter Skjold selv.

Masculinity/Femininity
Virksomheden har en feminin faktor, da den er kollektivistisk i dens formuleringer på hjemmesiden.

Der bliver bl.a. brugt ”vi” og ”vores” flere steder. Selve virksomhedens indretning er også enkel og elegant; hvide vægge med hyller hvor produkterne er placeret

borde hvor brillerne er placeret i lige rækker, farverige malerier og midt i butikken er der to kurvestole, en kurvesofa og et bord2.

Butikken indvendigt udstråler altså femininitet. Peter Skjold, som person, er også meget sympatisk og rolig – også en feminin værdi.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu