Skyggen | Analyse | H.C. Andersen

Indledning
Op gennem 1800’tallet blev flere og flere forfattere og digtere optaget af dobbeltgængermotivet, og den sen-romantistiske tankegang. Én af dem var H.C. Andersen.

Han skrev i år 1847 kunsteventyret ”Skyggen”, som er et af de bedste eksempler på hvordan forfattere var betaget af dobbeltgængermotivet. At spalte mennesket i to dele, og finde skyggesiden af mennesket frem.

Dybdepsykologi er en psykologisk teori udviklet af Carl Gustav Jung, som blandt andet tolker på menneskets to sider. Hans teori er derfor en meget relevant måde at tolke dette eventyr på.

Indholdsfortegnelse
Resume
Analyse og fortolkning

Uddrag
Kompositionen i ”Skyggen” er noget utraditionel. Et klassisk eventyr har ofte en hjem-ude- hjemme-komposition, hvor hovedpersonen starter hjemme, er ude i midterdelen og vender hjem igen i slutningen.

I modsætning til det, starter ”Skyggen” ude. Den lærde mand befinder sig i de varme lande, og er altså væk hjemmefra. Det bliver tydeligt understreget, at den lærde mand ikke er hjemme, da han bliver omtalt som ”den Fremmede”3.

Herefter vender han tilbage hjem til det kolde nord igen. Vi kan sige, at teksten har en ude-hjemme-ude- komposition, hvilket også underbygger pointen om, at den lærde mand er blevet en skygge af sig selv.

Hvis man derimod ser historien fra Skyggens perspektiv, har vi dog en hjem-ude- hjem-komposition. Skyggen starter hjemme ved sit menneske, er væk i nogle år4, og så vender den tilbage.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu