Propaganda i Tyskland | DHO

Indledning
Jeg vil i denne DHO vil jeg redegøre for nazisternes brug af propaganda i 1930’erne og 1940’erne. foretage en tværfaglig analyse af 2 selvvalgte propagandaplakater fra perioden og derudover en selvvalgt historisk kilde.

Derefter vil jeg give min vurdering af gennemslagskraften af de udvalgte plakater og den selvvalgte kilde samt propagandaens betydning for nazismen.

Jeg vil derudover give en vurdering ude fra min analyse, diskussion og perspektivering. Dertil vil jeg runde hele opgaven af med en opsummerende konklusion.

Indholdsfortegnelse
Indledning (inklusive opgaveformulering) 3
Metodeafsnit 3
Redegørelse 3
Analyse 4
Vurdering 9
Diskussion 9
Perspektivering 9
Konklusion 10
Litteraturliste 10
- Webside / Internetkilde: Information på en webside 10
- Webside / Internetkilde: Information på en webside 11
- Webside / Internetkilde: Andet format 11
- Webside / Internetkilde: Artikel på Wikipedia/online leksika 11
Bilag 11

Uddrag
Begge af de 2 udvalgte propaganda plakater som jeg har valgt, har meget fokus på overlegenhed og det at vise hvem det er der bestemmer.

Dog har de 2 forskellige synsvinkler på dette. Den ene viser magt og herredømme over andre, hvor den anden viser håb, tryghed og troværdighed.

Det er meget interessant at de to plakater har 2 forskellige synsvinkler. Især siden at de har samme hensigt og udgangspunkt.

Den første propagandaplakat er lavet af NSDAP og titlen er ”Vi arbejdere er vågnet op”. Den blev lavet i 1932, og derefter placeret i de tyske gader.

Billedet er meget konkret/figurativt, men alligevel tvetydigt. De vigtigste figurer som burde pointeres, er menneskerne, hagekorset og manden med kniven i hånden.

Desuden er der også en udsigt af et industrisamfund i baggrunden. Den giver udtryk til at være mere truende, hvor det er rettet til dem som ikke følger deres ideologi.

Der er en tydelig forskel på de 4 mindre mennesker, imodsætning til den store herre til højre. Ham den høje, er det perfekte afbildning af den ”overlegne” og rene race efter nazismens filosofi.

Han er opskudt, maskulin, overlegen og har et flot og rent udseende. De 4 relativt små mænd, kigger op på herren og er snavsede.

Det ligner at de 4 mænd kommer fra andre partier, og at de prøver på at udfolde sine meninger om enten nazismen eller bare generelt om samfundet.

Dog står nazisten med brystet skubbet helt frem, og står med ret ryg og op smørrede ærmer. Her udviser han altså at han er en ”Alfahan”.

Baggrunden er meget fladt og diffust, dette kan ses på baggrunden som er udetaljeret. Personerne og hagekorset er midtpunktet for plakaten.

Størrelsen og placeringen af hagekorset kunne overdrage udtryk for at byen/samfundet er under nazistisk styre.

Ud fra vores perspektiv, virker det som om at man har en blanding af frø- og fugleperspektiv. Når man kigger på nazisten og hagekorset, ser man i et frøperspektiv, som giver udtryk for at nazisterne er overlegne og de mægtige.

Dog når man ser de 4 andre mænd, virker det til at man ser dem fra et fugleperspektiv, og dette giver tegn på at det er underlegne.

Endskønt er det vigtigt at tydeliggøre den ene mand bærer et våben som tilsyneladende har været brugt til at slå en anden ihjel med, da den er indsmurt i blod.

Dette kunne tyde på at være en af dem som hemmeligt skulle fortælle hvis nogen brød censuren som Adolf Hitler påbegyndte under hans styre.

Når man ser på hagekorset og nazistens trøje, så passer deres farve sammen. Det hvide i hagekorset kunne symbolisere den ariske race, hvilket nok er derfor hagekorset og nazistens trøje har samme nuance af hvid.

Dette er altså for at understrege at de har en sammenhæng. Farvevalget er meget ens. Den røde farve dominerer meget i bagrunden

hvilket nok er grundet hagekorset så det er med til at danne hagekorset når man kigger på bagrunden som helhed. Industrien i baggrunden er gråt, da det ikke er i fokus og ellers er tøjet meget ensfarvet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu