Indledning
I virksomhedens afhængige omverden optræder aktører, som virksomheden jævnligt har at gøre med. Når der fx sker ændringer i forholdene hos en leverandør, kan det få betydning for virksomhedens situation.

Det er vigtigt at forstå, at ændringer i virksomhedens omverden skal ses i en større afsætningsøkonomisk sammenhæng, fx i forhold til virksomhedens strategi eller virksomhedens økonomiske situation.

I skemaet nedenfor kan du med udgangspunkt i luftfartsselskabet Norwegian se et eksempel på, hvilken betydning ændringerne i omverdenen hos en aktør, kan få for en virksomhed eller en branche.

Indholdsfortegnelse
SPØRGSMÅL
1. Udarbejd en kort karakteristik af virksomheden Norwegian
•Navn
•Selskabsform
•Virksomhedstype
•Beliggenhed
•Produkter og kunder
•Historisk udvikling
•Økonomiske nøgletal

2. Analyser Norwegians omverden grundigt med udgangspunkt i selskabet i dag. Det vil sige, både den afhængige omverden og den uafhængige omverden. Søg informationer ud over det der bliver præsenteret i artiklen. Søg belæg for de informationer I vil relatere til

3. Opstil et samlet overblik over selskabets muligheder og trusler
- Muligheder:
- Trusler:

4. Udarbejd mulighedsmatrix og trusselsmatrix
- Mulighedsmatrix

5. Diskuter og vurder Norwegians reaktionsmuligheder i relation til virksomhedens omverden.

Optimer dit sprog - Læs vores guide og scor topkarakter

Uddrag
Wow Air mener at kunne spare omkostninger i forhold til Norwegian, som har kontorer forskellige steder i verden og en masse rejsebureauer og mellemhandlere

som fordyrer salgsstrukturen. Wow Air har kun kontor i Reykjavik og sælger udelukkende billetter via egen hjemmeside.

---

Den teknologiske verden har gjort det nemt for forretningsfolket at kunne kommunikere online, på en meget mere effektiv måde, og derved både tidsbesparende og ressourcebesparende mulighed.

---

Der bliver større og større efterspørgsel på miljøvenlige fly. Her er norwegian rigtig godt på vej eftersom de har valgt at flyve med mere brændstofbesparende fly.

Hvis flyselskaber ikke begyndte at flyve med mere miljøvenlige fly, så vil de over tid miste alle deres kunder, da disse ville foretrække mere brændstofbesparende og miljøvenlige fly.