Mette Frederiksens | Analyse | 10 i karakter

Indledning
I denne opgave vil jeg foretage en analyse af Statsminister Mette Frederiksens tale ved et arrangement for Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn den 13. august 2019.

Den er som titlen afslører formentlig skrevet af Mette Frederiksen, samt hendes rådgivere. Den tager udgangspunkt i et møde for Godhavnsdrengene og børn fra andre børnehjem i Danmark.

Børnehjemmet Godhavn blev i 1893 oprettet i Tisvilde, og det fungerede som en institution for de drenge, som var ”adfærdsvanskelige”.

Men i 2005 finder DR ud af, at de tidligere anbragte drenge og ansatte havde oplevet voldsomme fysiske og seksuelle overgreb, og det har i øvrigt har fundet sted siden 1960’erne.

Man har derfor lige siden 2005 forsøgt at få en undskyldning fra det officielle Danmark for overgrebene. Det er denne undskyldning, som Mette Frederiksen den 13. august 2019 leverer.

Uddrag
Det, at hun påstår at have prøvet af se filmen to gange, kunne godt være et skjult talargumentet. Denne udtalelse forstærker hendes brug af generaliserings-argumentet. For så tænker man, at hvis hun ikke kan se den, så kan ingen.

Hun bruger igen sit tilhørere til at styrke sine argumenter ved dette citat ” nogle af jer har sagt, at det værste ikke var det, som skete. Det værste var det, der ikke skete”. Dernæst har hun et afsnit, hvor hun snakker om skyld.

Her er det tydeligt, at det ikke er børnenes skyld, men de voksenes skyld. Hun nævner sågar ”skyld” hele 4 gange på 4 linjer og ”voksne” 3 gange.

Dette er også et gentagelses-argument og styrkemarkører, som har den effekt, at man bedre kan huske tingene jo flere gange, man siger det. Som publikum undrer man sig sikkert over, hvordan det kunne lade sig gøre i et land som Danmark.

Dette er Mette Frederiksen godt klar over, og hun gendriver dermed ved at gå tilbage i historien. Her beskriver hun, at Danmark i 1960’erne og 70’erne var på vej mod en ny tid, hvor velstanden voksede, oprør mod autoritet og farvel til den sorte skole.

Det var altså i disse år, vi byggede vores velfærdssamfund, som vi kender i dag. ” Et Danmark, hvor vi tror på alle. Lige muligheder. Løfter dem, der falder”. Man får en decideret nationalfølelse, når man læser dette citat.

Her er det smart af hende at benytte sig af et årsags- argument. For hun forsøger dermed at komme med en begrundelse for, hvorfor børnehjemmet var i en ”uhyggelig tidslomme” ved hjælp af denne kausalitet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu