Helium | Analyse | Sophia Savino

Indledning
Den Oscar-vindende kortfilm, Helium, blev udgivet d. 27. februar 2014. Instruktørerne bag kortfilmen var de to danskere Anders Walter og Kim Magnusson.

Filmen har formået at skabe nogle klare emner, der går igen i den 23 minutter lange kortfilm. Dette er emner såsom død, venskab og sygdom.

Drengen Alfred ligger døende på hospitalet, grundet en uhelbredelig sygdom. Han møder rengøringsmanden Enzo, og sammen skaber de en historie om et magisk univers – nemlig Helium, som Alfred drømmer sig ind i.

Jo længere filmen spiller sig ud, jo mere af historien får Alfred, og det bliver mere og mere et tilflugtssted for ham, så han får glæden tilbage ved livet.

Uddrag
Aktantmodellen er en model, der giver et overblik over hvem der handler i filmen. Den består af seks aktanter; subjekt, objekt, giver, hjælper, modstander og modtager.

Subjektet i kortfilmen er Alfred, da han er hovedpersonen og ham beskueren følger, mht. til hans sygdom og hans venskab med Enzo.

Objektet er luftballonen, fordi den for det første skal bringe Alfred op til himlen, og for det andet er det den der symboliserer Helium (05:20-05:50).

Giveren er rengøringsmanden Enzo, eftersom det er ham der giver Alfred idéen om, at det magiske univers Helium findes (02:56-03:37).

Enzo er ligeledes hjælperen, idet han hjælper Alfred med at genvinde glæden tilbage ved livet, samt gøre ham tryk ved tanken om at skulle i himlen.

Modstanderen for subjektet, Alfred, er tanken om at dø. Hele årsagen til denne konflikt er døden, da det er den der er skyld i, at han skal op i himlen og skyld i, at han ikke har nogen glæde ved livet.

Modtageren er Alfred, fordi det er ham det hele går ud over – han modtager alt det han møder på sin vej – inklusive døden.

Størstedelen af sekvenserne bliver filmet i normalperspektiv, da beskueren både skal identificere sig med Enzo, men også få sympati for Alfred (03:09-03:11).

Der er dog også nogle gange, hvor Alfred bliver filmet fra fugleperspektiv, fordi han skal fremstå magtesløs og svag (08:48-08:53). Der bliver skiftevis filmet mellem halvnær, halvtotal samt total.

Halvnær bemærkes når vi skal se en af de to hovedpersoners reaktion eller når der føres en dialog, hvilket bl.a. ses mellem Enzo og sygeplejersken (07:32-07.33).

Halvtotal ses når vi skal få et overblik over, hvor vi befinder os, f.eks. da vi ser Enzo for første gang gøre rent på Alfreds stue (00:19-00:20).

Totalbeskæring bruges når vi skal få det fulde overblik over location. En af de sekvenser, hvor dette bruges er da vi ser Alfred sammen med sine formodede forældre inde på hans stue, for at give beskueren et indtryk af, at vi befinder os på et hospital (04:56-05.02).

Klipningen mellem de forskellige klip er meget naturlige og svage, så man som beskuer ikke, ligger mærke til skiftene og så det ser så naturligt og virkeligt ud som muligt og med et andet ord - usynligklipning (02:30-02:40).

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu