Analyse af ”Dekorerer mit hus!” & ”Den nye iPhone X”

Dansk A – opgavesæt 1

Opgavebeskrivelse
Fortag en analyse af ”Dekorerer mit hus!” og ”Den nye iPhone X!” med særligt fokus på genre, sproglige og visuelle virkemidler samt målgruppe. Sammenlign teksterne, og vurdér deres gennemsalgskraft i forhold til målgruppen.

Tekstgrundlag:

Tekst 1: Simone Wulff: ”Dekorerer mit hus!”
Offentliggjort på Simone Wulffs YouTube–Kanal, den 22. juni 2017.
Lavet i samarbejde med betalt af virksomheden HP
Varighed: 4 min. Og 58 sek.

Tekst 2: Rasmus Brohave: ”Den nye iPhone X!”
Offentliggjort på Rasmus Brohave YouTube–kanal, den 3. november 2017
Varighed: 7 min. Og 57 sek.

Indledning
Videoerne ”Dekorerer mit hus!”, som er lavet af Simone Wulff med 159 tusind følgere og ”Den nye iPhone X!”, som er lavet af Rasmus Brohave med 305 tusind følgere er en medieklip, som er blevet publiceret den 22. juni 2017 (Simone Wulff) og den 3. november 2017 (Rasmus Brohave).

I mange år har firmaer og virksomheder brugt de samme metoder til at markedsføre deres produkter på. Dette bremser effekten, da de fleste konsumenter har luret deres tricks og dette gør, at det ikke virker på samme måde længere.

Derfor må de store virksomheder prøve at markedsføre deres produkter anderledes og med nye metoder. En ny metode, som er blevet rimelig populær, er at bruge ”influenser marketing” på de forskellige sociale medier planfrom, som virksomheder er begyndt at benytte en del af.

Uddrag
Video 2 er det Rasmus brohave, som varer 7 min. Og 57 sek. I videoen tager han en tur til Odense, for at købe en ”Den nye iPhone”, som han tester foran sine følgere. I denne video er den også delt i tre scener. I første scene af videoen er han hjemme.
Han filmer sig selv i normalperspektiv, hvor han er i nærbilledet. I denne scene fortæller han sine følgere om, hvilken tur han skal på.

Da han ankommer til Odense, filmer han med et håndhold kamera, som ofte bliver brugt til ”volgs”, hvor ” Influensernes” tager sine følgere med i deres liv, for eksempel, hvad man laver i løbet af en dag.

______

Udefra de to analyser kan vi se, at begge videoer har ligheder og fælles gennemtræk. Man kan se at både i Simones og Rasmus video er blevet lavet af unge, gør brug af et ungdommeligt sprog, og begge videoer handler om et produkt.

Markedsføring på produktet er ikke i fokus, men fokusset ligger på YouTuberen og deres liv. I Simones video bliver hendes produkt sin ” nye bedste ven” (3:10), og i Rasmus udtaler han sig selv, som en ”Appel fan–boy” (7:38).

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her