Værdikæde samt SWOT & TOWS | Erhvervsøkonomi

Indholdsfortegnelse
Del 1 - Værdikæden + SW 2
Opgave 1: Restaurant Flammen 2
1.1 Hvor i værdikæden forsøger Restaurant Flammen at skabe mest værdi for kunderne? 2
1.2 Hvordan kan Flammen bruge værdikædeanalyse til udvikling af sin fremtidige strategi? 4
Opgave 2: Værdikædeanalyse - Pinterest 4
Primære Aktiviteter 5
2.1 Indgående Logistik: 5
2.2 Produktion: 5
2.3 Udgående logistik: 5
2.4 Marketing & Salg: 6
2.5 Service: 6
2.6 Støtte Aktiviteter 6
2.7 Menneskelige ressourcer: 6
2.8 Produkt og teknologiske ressourcer: 6
2.9 Indkøbsfunktion: 6
2.10 Opsummering: 6
Opgave 3: SW-analyse - Pinterest 7
3.1: Redegør for virksomhedens kernekompetencer 7
3.2: Diskuter om det er muligt for virksomheden at vende nogle svage sider til stærke sider. Hvilke ressourcer vil det kræve? 8
3.3: Hvis virksomheden har en mission og vision, bedes I diskutere om disse kan opfyldes med virksomhedens nuværende SW-situation.. 9
3.4: Virksomheden har et ønske om vækst i de kommende år. Redegør ud fra SW-analysen og relevant teori hvordan den vækst kan sikres? 9
3.5: I skal i gruppen forberede en video-ppt af jeres overvejelser og svar - ca. 8 min. 11
Del 1 - Værdikæden + SW 2
Opgave 1: Restaurant Flammen 2
1.1 Hvor i værdikæden forsøger Restaurant Flammen at skabe mest værdi for kunderne? 2
1.2 Hvordan kan Flammen bruge værdikædeanalyse til udvikling af sin fremtidige strategi? 4
Opgave 2: Værdikædeanalyse - Pinterest 4
Primære Aktiviteter 5
2.1 Indgående Logistik: 5
2.2 Produktion: 5
2.3 Udgående logistik: 5
2.4 Marketing & Salg: 6
2.5 Service: 6
2.6 Støtte Aktiviteter 6
2.7 Menneskelige ressourcer: 6
2.8 Produkt og teknologiske ressourcer: 6
2.9 Indkøbsfunktion: 6
2.10 Opsummering: 6
Opgave 3: SW-analyse - Pinterest 7
3.1: Redegør for virksomhedens kernekompetencer 7
3.2: Diskuter om det er muligt for virksomheden at vende nogle svage sider til stærke sider. Hvilke ressourcer vil det kræve? 8
3.3: Hvis virksomheden har en mission og vision, bedes I diskutere om disse kan opfyldes med virksomhedens nuværende SW-situation.. 9
3.4: Virksomheden har et ønske om vækst i de kommende år. Redegør ud fra SW-analysen og relevant teori hvordan den vækst kan sikres? 9
3.5: I skal i gruppen forberede en video-ppt af jeres overvejelser og svar - ca. 8 min. 11
Del 2: Virksomhedens omverden 11
Opgave 1: Trends og megatrends (opgave 9.9) 11
1.1 Identificer, hvilke megatrends der har betydning for modebranchen. 11
Opgave 2: PESTLE-analyse for virksomheden ARLA (opgave 9.7) 12
2.1 Analyser fordele og ulemper for Arla i kraft af, at forbrugerne får mere og mere fokus på miljø og økologi. 12
2.2 Udarbejd en PESTLE-analyse for Arlas økologiske produkter 13
2.2.1 Politiske forhold: 14
2.2.2 Økonomiske forhold: 14
2.2.3 Sociokulturelle forhold: 15
2.2.4 Teknologiske forhold: 15
2.2.5 Lovgivningsmæssige forhold: 15
2.2.6 Miljømæssige forhold: 15
2.2.7 Kritik af PESTLE-modellen: 16
Konklusion og refleksion: 16

Uddrag
Opgave 1: Restaurant Flammen
1.1 Hvor i værdikæden forsøger Restaurant Flammen at skabe mest værdi for kunderne?

I tilfældet med restaurant flammen, så kommer de godt omkring i værdikæden, for at skabe værdi for deres kunder. Vi har valgt at benytte os af den klassiske værdikæde

men vi kunne også have valgt at bruge den udvidede værdikæde for servicevirksomheder, da Flammen også kunne passe i den model.

Figur 1 - Værdikæden
Eks 1: Primær aktivitet - Indgående logistik

Restaurant Flammen har udvalgt kvalitetskød fra forskellige suppliers hele verden rundt. Flemming Sunddal nævner at de har rejst rundt i 30 år og nøje udvalgt grossister som kan levere kød i topkvalitet og importerer kødet til deres forskellige restauranter i Danmark.

Eks 2: Primær aktivitet - Fremstillingsproces
Flemming Sunddal nævner, at kødet (de har 13 slags) bliver tilberedt og behandlet på en bestemt måde

med forskellige opskrifter og krydderier, for at frembringe en unik smag som kunder bliver “afhængige af”.

Eks 3: Primær aktivitet - Markedsføring og salg
Flemming Sunddal nævner, at de mange slags kød også er specielle.

Her er der tale om kulturforskelle, da det giver kunderne en form for nysgerrighed, at komme og smage evt kænguru eller argentinske pølser, det eksotiske brand hjælper med at tiltrække kunder.

Eks 4: Primær aktivitet - Markedsføring og salg
Flemming Sunddal nævner, at restaurant Flammen har valgt, at deres restauranter skal have godt med plads

så der kan komme en god mængde kunder igennem på en aften. Det nævnes, at jo flere kunder de har, jo billigere kan de lave det. Gæsterne skal have en god pris, det er det et hele handler om.

Eks 5: Primær aktivitet - Service
Flemming Sunddal nævner at konceptet og tilbehøret er meget enkelt. Der serveres nogle udenlandske retter, lasagne, to slags kartofler og pommes fritter.

Service delen fremhæves via det han nævner om flødekartoflerne og svinemørbrad. Kunderne er helt vilde med de to retter, så de har været på menuen siden dag et, og hvis de fjerner dem, så klager gæsterne, så de yder en service ved at lytte til kundernes behov.

Eks 6: Støtte aktivitet - Teknologiske ressourcer
Kristina Sunddal nævner, at de er ekstremt kundeorienteret, og konstant udvikler deres koncept.

Hun fremhæver siddekomfort, bookingsystemet og at de tager imod alle betalingsmetoder. De har effektive systemer og gæsterne kan booke bord online, samt anvender medarbejderne IPads i restauranten, til at modtage ordrer.

De har startet HomeMade, som er direkte salg på deres hjemmeside, så kunderne kan bestille maden hjem i stuen.

Eks 7: Støtte aktivitet - Menneskelige ressourcer
Til slut nævner Elias, som er adm. direktør, at passionen fra ejerlederne (familien) smitter meget af på medarbejderne.

Der er hele tiden fokus på at skabe arbejdspladser og sørge for at medarbejderne har det godt, så de kan yde den bedste service til gæsterne.

1.2 Hvordan kan Flammen bruge værdikædeanalyse til udvikling af sin fremtidige strategi?
Værdikæden analyserer virksomhedens interne kernekompetencer, og viser hvor virksomheden har sine unikke konkurrencemæssige fordele.

En værdikædeanalyse er nyttig, fordi den tydeliggør hvilke aktiviteter, i virksomhedens samlede kæde af aktiviteter, der skaber særlig stor værdi for kunden.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu