Indledning
”The special brand of laid-back luxury found at the 4-star Axel Hotel Guldsmeden, opened in 2007, was key to our listing on the prestigious Condé Nast Traveller Hot List of 2008, listing the worlds ́ 65 top new hotels.
The 129 beautiful and unique rooms are all different, and furnished in our own Balinese-inspired style - all have four-poster beds, and some have bathtubs or balconies. All rooms have flat screen TVs, dvd player and internet, and all products, furnishings and services are organic and/or fair-trade.
Guldsmedens luxurious spa includes a sauna, cold and hot tubs, steam bath with essential oils and a relaxation area. All spa products are organic”.
Uddrag
Sådan er Axel Hotel Guldsmeden beskrevet på hotellets hjemmeside. Som medejer, Sandra Weinert, siger: ”Alle vores hoteller er kendetegnet ved at være indrettet med et miks af nordisk og balinesisk design.
Det er så at sige vores signatur i hotelbranchen – en del af vores brand”. Den karakteristiske stil går igen på Weinert-ægteparrets 6 hoteller i Danmark, Norge, Bali og Frankrig og på deres franchise i Århus. ”Det er en stil, som kunderne kender os på, og som gør at vi har en rigtig høj andel af kunder, der kommer igen og igen”. Noget andet, hotelkæden er kendt på, er ifølge Sandra, at hotellet er Green globe certificerede.
Green Globe certifikation gives til hoteller, der overholder meget stramme regler for bæredygtighed og økologi. Green Globe fører kontroller med hotellerne 1 gang om året, og på hver parameter, der måles på kræves der årligt en 5 % forbedring af standarden.
”Det holder os vågne”, siger Sandra, ”men det gør også, at vi VED, at vi er bæredygtige og økologiske på alle fronter og derfor ikke behøver at tænke over om vi nu ER bæredygtige og økologiske nok – det er vi bare, og det gør at vi kan koncentrer os 100 % om at give kunderne den bedste service - og at forbedre den hele tiden”.
På spørgsmålet om, hvorfor det er så vigtigt for hende, at kædens hoteller er bæredygtige og økologiske fortæller Sandra: ”det hele startede jo med, at vi rejste meget og at vi begge oplevede, at de hoteller, der havde standarder på de punkter, også var de bedste, så da vi åbnede vores første hotel i 1999 i Guldsmedgade i Århus, var det derfor en selvfølge, at vi ville lave det så ”grønt” som muligt – den gang talte man ikke så meget om bæredygtighed eller økologi, så det var noget med at have grove morgenmadsprodukter, yoghurt og urtethe til morgenmad.
Men så kom der fokus på økologi, og vi var jo i gang allerede, så det lå lige for at fortsætte”.
Skriv et svar