Den mandlige og kvindelige shopper | Case 6.1

Opgavebeskrivelse
Foretag en analyse af købsadfærden i et eller flere af ovennævnte brands og butikker. Analysen skal omfatte centrale elementer i SOR-modellen.

På baggrund af analysen foretages en vurdering af hvilke mandlige og kvindelige værdier, som brandet eller butikskonceptet indeholder. Sammenfat vurderingen med en opsummering af, om brandet eller butikken appellerer mest til den kvindelige eller den mandlige forbruger.

Indledning
Denne case tager udgangspunkt i detailbutikken Hay og bilmærket BMW. De 2 brands analyseres på baggrund af SOR-modellen hvor vi vil se på købsadfærden hos den mandlige og kvindelige shopper.

Vi bruger SOR-modellen fordi købsadfærden kan analyseres som en sammenhængende proces.

Hvis virksomheder kan forstå forbrugernes adfærd, vil den med virksomhedens marketingmix bestående af produkt, pris, place og promotion kunne stimulere og påvirke forbrugerens købsadfærd og dermed øge afsætningen.

Undervejs vil vi sammenligne de to brands, for at se på hvorvidt der er en forskel på købsadfærden hos de to brands forskellige målgruppe

Uddrag
Hays promotion ses oftest på de sociale medier. Du kan komme i kontakt med eller se Hays produkter på LinkedIn , Facebook , Instagram , Pinterest , mail og kontakt direkte på telefon.

Grundet Has eksklusivitet promoverer de på anderledes måde, end den mere traditionelle markedsføring, de eksklusive produkter bliver hovedsageligt promoveret på de sociale medier.

Ved brugen af sociale medier opnår en virksomhed nye muligheder for kommunikation, dialog og samarbejde med brugere og kunder. De sociale medier kan i stor grad bruges til at få feedback og ideer, som virksomheden kan bruge til udvikling af nye produkter.

De sociale medier er et godt redskab til at annoncerer og på den måde skabe et salg.

---

Virksomhederne Hay og BMW forsørger at forstå forbrugerens tanker og overvejelser inden et køb, disse tænker og overvejelser er forskellig for hver forbruger. Virksomheden finder mennesker med ensartede forbrugsmønstre, det er her der opstår en potentiel målgruppe.

Måden virksomhederne finder frem til forbrugerens tanker og overvejelser inden et køb, er ved at kigge på de forskellige købemotiver, behov, købstyper og købsadfærdstyper.

Hos forbrugeren vil der i sammenhæng med et nyt køb være et behov der skal dækkes. Hos Hay og BMW er det ikke et fysisk behov, som er et behov hvor man dækker eksempelvis behovet sult, men et psykisk behov.

Når man køber produkterne fra henholdsvis Hay og BMW vil det være et overvejelseskøb da begge produkter er dyre. BMW vil selvfølgelig være en helt anden købsadfærd da produktet er i en hel anden prisklasse.

Behovet man dækker når man køber enten en bil hos BMW eller en stol fra Hay vil være et egobehov.

Det er et køb som forbrugeren foretager for at få respekt og anerkendelse, altså at man får en lille kommentar med på vejen for det nye køb man har foretaget sig kan være nok for at tilfredsstille forbrugerens behov. Der er altså tale om et egobehov som bliver dækket.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu