Carlsberg AS | Erhvervsøkonomi | 10 i karakter

Indledning
Denne opgave er en PBL – opgave og kan blive en del af fagets pensum. Opgaven skal løses i grupper på max 4 personer.

Opgaven går ud på at analysere en dansk børsnoteret virksomhed med henblik på at kunne udtale sig om den pågældende virksomheds vækstmuligheder og dermed også kunne komme med et kvalificeret gæt på udviklingen i virksomhedens aktiekurs inden for de næste 2 – 3 år.

Indholdsfortegnelse
PBL – opgave om aktier.
1. Find fra en børsnoteret virksomhed, som I i gruppen ønsker at belyse/analysere. VI har valgt at analysere Carlsberg

2. Udarbejd en virksomhedskarakteristik for virksomheden.

3. Lav en redegørelse for virksomhedens aktiekurs udvikling de seneste 5 år og forklar de væsentlige udsving i kursen, herunder årsager til udsvingene med oplysninger af de kilder, der er benyttet for at finde disse årsager.

4. Foretag en strategisk analyse af virksomheden. Forslag til strategiske analyser er eksempelvis en brancheanalyse, vækst – og konkurrencestrategi, værdikædeanalyse, omverdens – analyse, SWOT – analyse - en økonomisk analyse
- Porters Five forces analyse
- Trussel fra udbydere:
- Trussel fra købere:
- Trussel fra konkurrenter:
- Trussen fra leverandører:
- Konkurrence situationen:
- Swot analyse

5. Ud fra de foretagne analyser, skal der opstilles en liste over de udfordringer, som virksomheden står over for i fremtiden og som kan true aktiekursen.

6. Vurder ud fra ovenstående analyser fremtidsudsigterne for vækst for den valgte virksomhed og kom med forslag til fortsat vækst for virksomheden.

7.Ud fra besvarelserne, skal der nu gives et bud på hvordan virksomhedens aktiekurs vil udvikle sig inden for de næste 2 – 3 år

Uddrag
- Trussel fra udbydere: Truslen fra nye udbydere er ik specielt stor på ølmarkedet. Det kræver en stor kapital at komme ind på ølmarkedet, da der skal en del maskiner til påfyldning af øl, påsætning af etiketter og emballage.

Det kræver også produktdifferentiering da der er nogle store mærker der fylder og dominere markedet, derfor har de den største plads hos forbrugerne.

- Trussel fra købere: Truslen fra købere er derimod større på markedet. Producenter som Carlsberg

Royal Unibrew og Cult for den sags skyld, sælger gennem store supermarkedskæder, der på grund af deres størrelse står de rigtig stærkt i en forhandlingsposition.

- Trussel fra konkurrenter: Der er i løbet af de seneste år sket en del produktudvikling på alkoholdrikke med procenter der ligner øl.

Blandt andet er Sommersby, Breezer og Cult kommet frem med en bred vifte af alkoholdrikke der agerer som substituerende produkter for øl.

Derudover er der rig mulighed for yderligere produktudvikling hvad angår smag. sodavandsproducenter vil uden de store anstrengelser kunne træde ind på dette marked. Derfor er der en stor trussel fra udbydere af substituerende produkter.

- Trussen fra leverandører: I og med at øl ikke bliver fremstillet af sjældne råvarer, men i korn og lignende, er truslen fra leverandørerne lille.

Det vil være nemt for en virksomhed at finde en ny leverandør, og derudover er der en række store spillere på markedet, som alle leverandører gerne vil have fat i.

- Konkurrence situationen: Ølmarkedet er domineret af nogle store mærker. Det gælder både store danske som Carlsberg, men også udenlandske virksomheder tager den i det danske marked.

Derfor er der en rimelig rivalisering, da de store virksomheder alle har et ønske om at have en stor markedsandel, fordi de har som store koncerner har produktion der kan følge med den store efterspørgsel, og dermed få en stor omsætning.

Da øl ikke er et dyrt produkt, og derudover ikke er særlig priselastisk, bliver der ikke konkurreret det store på pris, men mere produktudvikling og markedsføring.

De fleste mærker bliver solgt gennem de samme distributionskanaler, så det er ikke et parameter virksomhederne spiller på ellers.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu