Zleep Hotels | Virksomhedsanalyse | 10 i karakter

Opgave 1: Karakteriser virksomheden Zleep Hotels

Zleep Hotels er en danskejet virksomhed, hvor selskabsformen er aktieselskab. Virksomheden opererer inden for hotelbranchen.

Zleep Hotels er en servicevirksomhed, da virksomheden ikke sælger et fysisk produkt og ingen produktion har, men derimod sælger en uhåndgribelig vare, nemlig:

”kvalitetsovernatninger til fornuftige priser”, som fremgår af deres slogan. Virksomheden blev grundlagt tilbage i år 2003 af Peter Haaber, som også agerer som virksomheden administrerende direktør.

Økonomisk set, så har hotelkæden oplevet en stigning i deres omsætning fra 11.435.000 kr. i 2016 til 12.910.000 kr. i 2017. Årets resultat er ligeledes steget i samme periode.

Ideen bag Zleep Hotels koncept er lave værelsespriser, en god seng at sove i, et TV med mange kanaler, gratis internetadgang, eget badeværelse samt en god kop kaffe til den økologiske morgenmad.

Ifølge Peter Haaber, er sengen det vigtigste aktiv for virksomheden, da de først og fremmest sælger overnatninger. Konceptet er rettet mod de rejsende som ikke ønsker unødvendige serviceydelser, som blot kan være med til at fordyre et hotelophold.

Hotelkæden har valgt ikke at have bar- eller restaurantområde, de har fjernet minibaren fra hvert enkelt værelse og samlet det i en automat ved receptionen, fjernet pay-TV og telefon.

Opgavebeskrivelse
Opgave 1: Karakteriser virksomheden Zleep Hotels
Opgave 2: Analyser udvalgte forhold i Zleep Hotels’ omverden
Opgave 3: Analyser Zleep Hotels’ anvendelse af promotionparameteren.
Opgave 4: Diskuter Zleep Hotels’ fremtidige vækststrategier

Uddrag
Jeg vil nu undersøge parameteren, Kunder, inden for virksomhedens afhængige omverden. Kunderne er en særdeles vigtig parameter, da det er på baggrund af forbrugernes efterspørgsel, at en virksomhed kan skabe en indtægt.

Zleep Hotels opererer både på B2C markedet, når private børnefamilier eksempelvis booker en overnatning på et hotel i Billund, da de ønsker at besøge eksempelvis Legoland.

De opererer dog også på B2B markedet, da de tilbyder firmaaftaler med andre virksomheder, som ofte besøger deres hoteller igen og igen.

Herunder er det primært forretningsrejsende og håndværkere, som kan nævnes. Med en firmaaftale kan virksomhederne få rabat på deres ansattes overnatninger.

Udviklingen de sidste par år, har vist at efterspørgslen har været stigende de seneste par år og fra 2017 til 2018 er der sket over en fordobling af overskuddet indenfor hotelbranchen

som af Ole Egholm, direktør af Dansk Brancheanalyse, siges at være en af de hurtigst voksende brancher, hvilket vil sige, at der ligeledes er udsigt til større vækst hos Zleep Hotels.

Derudover forventes der også at ske en øget efterspørgsel efter hotelophold i Norge og Sverige. Virksomhedens kunder er ofte loyale og bookes der et ophold, så ved forbrugeren i forvejen godt, hvad man kan forvente.

Håndværkere og forretningsfolk udgør 29% af Zleep Hotels’ gæstetype, 30% er par uden børn, 26% er familier og henholdsvis 9% og 6% af gæsterne booker som individuelle og som venner.

Kunder fra udlandet har også været stigende de seneste par år, tallet for udenlandske gæster som køber overnatninger i Danmark er, som det fremgår af bilag 2, steget fra 6.5 mio. til knap 7 mio.

På baggrund af analysen af virksomheden afhængige omverden vil der nu foretages en delkonklusion, hvor der vil blive taget udgangspunkt i OT-opstillingen, for at undersøge hvilke begrænsninger og muligheder virksomhedens nærmiljø kan resultere i.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu