Indledning
Virksomheden ”Zleep Hotels” blev grundlagt i 2003, af Peter Haaber. Zleep hotels er en hotelkæde, med i dag ni hoteller i Danmark og ét på vej i Sverige.

Zleep Hotels et aktieselvskab, desuden er det en servicevirksomhed da deres kernekompetence er hotelovernatninger til fordelagtige priser.

Ved at undlade serviceydelser så som restaurant, bar, telefon på værelset og Pay-TV bliver prisen lavere. ”Hotelkæden har oplevet en stigning i omsætningen fra 11.435.000 kr. i 2016 til 12.910.000 kr. i 2017.”

Virksomhedens bruttofortjeneste var på sit højeste i 2018 og har efter faldet drastisk. Års resultatet er også faldet i 2019. Virksomheden kom dog i 2019 ud med en omsætning på 26.031.325 kr.

Hotellernes placering er er i storbyer med en central placering, ved lufthavne. ”Kæden har flere forskellige kategorier af hotelgæster afhængigt af hvor, hotellet er beliggende.

Beliggenhed er, ud over prisen, af afgørende betydning for kunden, når de skal finde overnatning” Virksomhedens loyale kunder er typisk håndværkere eller sælgere, da de ofte kommer igen.

Indholdsfortegnelse
Analyse af Zleep Hotels’ omverden
Den afhængige omverden
Den uafhængige omverden
Massemedier
Teknologiske forhold
De økonomiske forhold
Konkurrentidentifikation
Markedsandelen

Uddrag
Konkurrenter
Zleep Hotel har mange konkurrenter, og befinder sig derfor i et redocean. Konkurrenterne er dog forskellige fra by til by

og konkurrencen i storbyerne er særlig hård. Zleep hotels ser ikke Air BNB som en direkte konkurrent, da de ikke har det samme koncept.

Dog har Air BNB en stor markedsandel, da de lægger sig billigt på markedet. Desuden findes den brede konkurrence, hvor der kæmpes om forbrugernes rådighedsbeløb.

Det ses dog ikke så ofte, at man søger en overnatning, og eksempelvis vælger at købe en tur i biografen i stedet. Den svæver konkurrence er dog stor da der findes mange overnatningsmuligheder.

Den hårde konkurrence mellem hotellerne har en dårlig påvirkning på Zleep Hotel, og de andre muligheder som camping og Air BNB.

Zleep Hotels er meget afhængig af konkurrenterne ift. pris, hvis lignende hoteller sænker prisen vil Zleep hotels miste en del af sin markedsandel.

Kunderes efterspørgsel påvirker hotelbranchen meget da det er dyrt at have tomme værelser. På kilden nedenunder kan man se, at hotelbranchen har ligget meget stabilt hvis man tager højde for at det er sæson præget.

Kilden er over overnatninger på hoteller i Danmark. I foråret 2020 kan man se, at hvor det ellers plejer at stige er kurven faldet drastisk.

Dette skylles Corona nedlukninger, så i sommeren 2020, hvor det langsomt begyndte at åbne igen, steg overnatningerne. Det er så efterfølgende faldet igen, grundet nedlukninger.