Zleep Hotels | Afsætning

Indledning
At definere hotelbranchen kan være svært, eftersom kvalitet opfattes forskelligt hos servicevirksomheder, da der intet håndgribeligt produkt bliver udleveret. Dette medfører at kvaliteten af serviceydelsen forbindes med prisen af ydelsen.

Derfor kan vi ud fra casen konkludere, at Cabin og Zleephotels positionerer sig i stratetisk gruppe 1, Scandic og Oascia i stratetisk gruppe 2 og dermed Firsthotels i stratetisk gruppe 3, eftersom prisen er lig kvaliteten.

I hotelbranchen har omsætningen været stigende, med i alt 2,1 mia., dette gør konkurrencen mindre intens, eftersom der er overskud. Dog kan dette skabe flere nye udbydere, dvs. flere konkurrenter, hvilket vil medføre forøget rivaliseringen i branchen, og eftersom rivaliseringen i branchen allerede er høj, karakteriserer hotelbranchen sig som redocean, hvilket medfører at virksomhederne i større grad må differentiere sig, da hotelbranchen samtidig er et heterogent marked.

Indholdsfortegnelse
Opgave 1: Karakterisér hotelbranchen
Opgave 2: Analysér udvalgte forhold i Zleep Hotels’ omverden
Opgave 3: Analysér Zleep Hotels anvendelse af promotionsparameteren
Opgave 4: Diskutér følgende 2 udsagn
a. Airbnb er ikke en konkurrent til Zleep Hotels
b. Det er en konkurrencemæssig fordel for Zleep Hotels, at de har ”fjernet de fordyrende funktioner, er er på et traditionelt hotel”

Uddrag
Hvad angår aktøren konkurrenter fremgrå det casen at der er stærkest rivalisering i større byer såsom Aarhus, København, Odense og Aalborg. Zleephotels befinder sig dog både i større og mindre byer, både Billund og København, derfor ændres konkurrencen også i forhold til p’et place.

I større byer som Århus har Zleephotels en konkurrencemæssig fordel, eftersom deres serviceydelse er billigere end konkurrenternes. Hermed konkurreres på p’et price. Dette er en attraktiv mulighed for Zleephotels.

Zleephotels ser ikke Airbnb som en direkte konkurrent, eftersom konceptet er anderledes hos Airbnb, dog udbyder Airbnb samme kerneydelse som Zleephotels, nemlig søvn.

Dette er også behovet som kunderne søger når de søger hotel, Zleephotels kan differentiere sig fra Airbnb på periferiydelser, dog ønsker Zleephotels ikke at have de ”overflødige” og ”omkostningsfulde” periferiydelser og dette gør Airbnb til en alvorlig trussel for Zleephotels.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu