Wish | Afsætning | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
1. Redegør kort for virksomheden Wish. Fokusér på, hvordan virksomheden differentierer sig i forhold til traditionelle webshops.
2. Analyser købsadfærden for køb af produkter på Wish.
3. Analyser årsagerne til Wishs succes på det danske marked. Inddrag valgfrie elementer fra virksomhedens marketingmix i din analyse.
4. Diskuter følgende udsagn:
- Wish disrupter det danske e-handelsmarked.
- Wish kan bedst karakteriseres som en servicevirksomhed.
5. Identificér en væsentlig udfordring for Wish på det danske e-handelsmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
I denne opgave vil jeg kort redegøre for virksomheden Wish med fokus på, hvordan virksomheden differentierer i forhold til traditionelle webshops.

Her vil jeg benytte mig af en virksomhedskarakteristik, for at få indblik i virksomhedens mest væsentlige kendetegn.

Wish er en amerikansk servicevirksomhed, som har et bredt og dybt sortiment, som man forbinder med billigt “Kina-skrammel”.

Hjemmesiden blev grundlagt i år 2011 af to tidligere ansatte for henholdsvis Google og Yahoo. Webshoppen er nu en af de mest populære i Danmark, hvor i år 2017 foretog 15% af danske forbrugere et køb i løbet af året på Wish.

Virksomheden er en markedsplads, hvor mange små producenter kan i Kina kan sælge deres produkter til forbrugerne. Wish sætter kunden i forbindelse med 100.000 små producenter i Kina, hvilket vil sige de sælger mange forskellige produkter lige fra legetøj til nye bil dæk.

Nogle af de kinesiske producenter har udtalt sig, at de ikke har nogen anelse om hvordan man sælger til de vesteuropæiske lande og derfor tager Wish sig af denne del, hvor producenterne ikke kan.

Massemedie spiller også en stor rolle, da det er afgørende for Wish at få positive omtale af medierne, da man ser meget negativt omtale i medierne omkring Wish.

---

I denne opgave skal jeg analyser købsadfærden ved køb af produkter på Wish. Her vil jeg bl.a. komme ind på SOR-modellen for, at bedre kunne forstå forbrugernes adfærd. Under SOR-modellen vil jeg også kigge på købsadfærdbegreber som, behov, købemotiver, købstyper og rådighedsbeløb.

SOR-modellen består af 3 overordnet elementer stimuli, organisme og respons. Hvis man starter med at kigge på stimuli, er det påvirkninger fra virksomheder rettet mod organisme, som er forbrugerens blackbox.

Dette er et samlet udtryk for forbrugernes tanker og overvejelse i forbindelse med et køb. I forbindelse med Wish stimuli benytter de sig af deres marketingmix, men forbrugerne kan også blive også påvirket af andre stimuli.

Her bliver de i særdeleshed påvirket af massemedie og interesseorganisationer. Wish har som sagt fået meget negativt omtale blandt medier og foreninger.

Her ses det blandt andet, hvordan forbrugerrådet har været direkte inde og påvirke de danske forbrugere købsadfærd for køb af produkter på Wish. Her har de udtalt sig kritisk omkring produktets funktion og kvalitet

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu