Wally and Whiz | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriser virksomheden Wally and Whiz. Inddrag bilag 1, 2, 3, 4 og 5.
Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag med mellemrum.

Opgave 2
Analyser Wally and Whiz’ anvendelse af produktparameteren.
Besvarelsen må maksimalt fylde 4.800 anslag med mellemrum.

Opgave 3
Analyser Wally and Whiz’ internationalisering.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag med mellemrum.
a. Wally and Whiz er i snæver konkurrence med Lakrids by Bülow.
b. Når Wally and Whiz samarbejder med gourmetkokke, benyttes vækststrategien produktudvikling.
c. Det er en fordel for Wally and Whiz at benytte salgsagenter frem for egne sælgere på det tyske marked.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag bedes du identificere en udfordring for Wally and Whiz. Diskuter løsning(er) på den valgte udfordring.  

Uddrag
Virksomheden Wally and Whiz er en danskejet virksomhed, der producerer gourmetvingummier. Virksomheder distribuerer deres produkter i cirka 1000 virksomheder på globalt plan.

Med lidt over 400 salgskanaler i Danmark og det resterende i udlandet såsom Sydafrika, England, Mellemøsten og Japan, er virksomheden godt i gang med et eksport-eventyr.

Virksomheden har hovedsæde beliggende i Værløse tæt på København efter de flyttede fra Jonstrup i 2018, og virksomheden blev stiftet af Kristian Them Hansen.

Wally and Whiz har i 2020 haft en vækst på 40 procent, som skaber en særdeles optimisme i virksomheden, og har derfor også opjusteret strategimæssigst og produktionen for at kunne følge med og lave nye tiltag.

Virksomhedens salgskanaler er primært ”High end” butikker såsom delikatesse butikker og magasin, men de findes ikke i Fakta og Netto.

Dette gør de simpelthen for at kunne opretholde et prisniveau, så de stadig kan ”lege” med tingene, og det vil man ikke kunne i en normal detailbutik

I forhold til distribution og salg i virksomheden, så benytter de B2C som faktisk er butikkerne såsom ”Jyttes blomster og Arnes vin”. Wally and Whiz deler deres B2B op i to forskellige kategorier.

F.eks VISMA er deres samarbejdspartnere, så de køber direkte. Og så er der gaveforretningerne såsom lykkes mose, som er eksperterne til at sælge ud til de større virksomheder.

Web er 5%, 47,5% på butikker og 47,5% på B2B – det er sådanne virksomheder opdeler deres salg mellem deres kanaler i procent.

Virksomheden har den fordel og kernekompetence som er, at de yderst fleksible med deres kunder i form af ønsker til produktet og emballage.

De laver f.eks. mindre flowpacks poser, som de kan customise til den enkelte virksomheder. Kristan benytter selv sloganet ”Folk må eje forsiden, så ejer vi bagsiden”

Kigger vi på udvalgte regnskabsposter i virksomhedens analyseperioden, så kan vi se en god udvikling i økonomien.

Bruttofortjeneste er gået fra -60.000kr i 2015 til 6.031 Mio i år 2019 - dette er en god udvikling i analyseperioden.

Dog er personaleomkostninger også steget markant, men det skyldes flere medarbejder og en vækst man er nødt til at følge med på.

Årets resultat og egenkapital har ligeledes også steget i den rigtige retning, men 1,357 Mio i årets resultat og 1.150 Mio i egenkapital

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu