Indledning
Jeg vil i følgende opgave analysere ”Vi skal tage Danmark og Dannebrog tilbage”, med fokus på sprog, argumentation og modtager. Min analyse vil munde ud i en vurdering af kronikkens gennemslagskraft.
Teksten er skrevet af Pernille Skipper, som er politisk ordfører for det venstreorienterede Enhedslisten Ø, som generelt set har et meget åbent og hjælpsomt syn på indvandre og integrationspolitik. Artiklen er udgivet i Jyllandsposten d.
Uddrag
I dette citat er der gjort brug af en sammenligning mellem Dansk Folkeparti, og et reklamebureau.
Sammenligningen fortæller noget om den ivrighed og sandsynligvis den uigennemsigtighed hun oplever Dansk Folkepartis valgkampe og holdninger som.
”...at statsborgerskab er på vej til at blive gjort til noget meget eksklusivt, der skal skænkes som nådegave af Inger Støjberg, Martin Henriksen, Naser Khader og andre. (s.1, l.75).
Pernille Skipper gør her brug af en overdrivelse, da hun sammensætter det at få et dansk statsborgerskab som at få en nådegave.
Hun inddrager her et kristent symbol, men alligevel giver det læseren en forståelse for hendes store forargelse over sværheden i at få et dansk statsborgerskab.
Helt overordnet set understreger disse sproglige virkemidler virkelig hendes pointer, og de fremmer budskabets vigtighed og gennemslagskraft.