Indholdsfortegnelse
Genre
Referat
Komposition
Illustrationer
Laswells kommunikationsmodel
Sproglige virkemidler
Argumentation
Kommentar til artiklen
Uddrag
Det er en analyse af en artikel. Artiklens titel er ”Vi er blevet selvskadende mediejunkies” og er skrevet af Joachim Nielsen, som er forfatter og strategisk rådgiver. Artiklen blev offentliggjort i Politiken den 6 april 2016.
---
Artiklen tager udgangspunkt i, hvordan vi som individer er blevet utålmodige vedrørende nyheder og udtalelser fra vores politikere.
Vi vil ikke have seriøst journalistisk stof på bordet, men foretrækker hellere ”idiotparatsvar” fra politikerne.
Vi brokker os øjeblikkeligt, hvis vi ikke modtager en udtalelse med det samme, der både er kort, men også genialt sagt/skrevet.
Vi bliver ikke længere tilfredsstillet ved at få konkret, komplekst, eftertænksomt svar en uge senere - det alt sammen skal ske nu.
Ifølge afsenderen fører sådanne opførsel til at vi mister perspektivet og de store linjer. Medierne er vores stof, og et hurtigt nyhedsfix er det eneste der kan tilfredsstille os.