Vækststrategier | Noter Afsætning

Indholdsfortegnelse
10.1 Vækststrategier
- Gap-teorien og organisk vækst
- 10.1a - Vækst via diversifikation
- Diversifikation:
- Koncentrisk diversifikation (nye kundegrupper):
- Horisontal diversifikation (nye varegrupper):
- Konglomerat diversifikation (helt nye forretningsområder/SBU´er):
- 10.1b - Vækst via integration
- Horisontal integration:
- Vertikal Integration:
- Forlæns Integration:
10.1c Strategisk alliance
10.2 Blue ocean strategi
10.3 porteføljeanalyse og strategi
- Stjerne:
- Spørgsmålstegn:
- malkeko:
- Hund:
- Porteføljestrategi:
10.4 - Digitale forretningsmodeller
- Valuemodellen
- Revenue modellen
- Forretningsmodel - købmænd:
- Forretningsmodel mellemmænd:
- Forretningsmodel bagmænd:
10.5 - Digital transformation og strategi
- Hastighed:
- Skalering:
- Værdiskabelse:
10.6 Bæredygtighed:
- Virksomhedens samfundsansvar
Kap 10 - Opgaver og cases
Opgave 10.1 vækststrategier i Kims
1. Er det et eksempel på konglomerat diversifikation i KiMs, når Jørgen fra KiMs, optræder i reklamer for produktet Rød 25?
2. Giv eksempler på muligheder for koncentrisk og horisontal diversifikation for KiMs.
- Koncentrisk:
- Horisontal diversifikation:
Opgave 10.2 Diversifikation
Opgave 10.3 Opkøb i Salling Group
1. Er købet af Wupti horisontal eller vertikal integration?
2. Overvej hvilke andre virksomheder – fx større konkurrenter – som Salling Group kunne overveje at opkøbe.
Opgave 10.4 Viking køber producent af brandudstyr
1. Beholder Skandinavisk Brandteknik sit navn?
2. Hvorfor har Viking Life-Saving Equipment opkøbt Skandinavisk Brandteknik?
3. Hvilken slags vækst er der tale om?
4. Er det realistisk for Viking Life-Saving Equipment at integrere vertikalt forlæns?
Opgave 10.11: STOFA
1. Hvilke produktgrupper findes?
2. Hvad er forskellen på produktgruppen Mobil og Telefoni.
3. Udarbejd en Boston-model for Stofa. Markedsvækst, relative markedsandelog omsætningsandel skal bero på et begrundet estimat og argumentation.

Uddrag
Gap-teorien og organisk vækst
Gap teorien er forskellen mellem deres nuværende tilstand og en ønsket tilstand for virksomheden.

Organisk vækst, at virksomheden med egne kraft (omsætning og overskud) kan vokse sig større. Den organisk vækst foregår i langsommere tempo end hvis virksomheden benytter sig af vækst via opkøb.

10.1a - Vækst via diversifikation
Disversifikation betyder at virksomheden udvider sine aktiviteter med et nyt forretningsområde samt SBU (forretningsområde med egen ledelse, konkurrenter, strategi og regnskab). - forsøger at sprede sig udover fere SBU´er

Diversifikation: Virksomheden søger vækst ved at udvikle nye produkter som markedsføres på nye markeder.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu