Vækstcase apple | Analyse | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakteristik
- Apple’s vision:
- Apple’s mission:
Intern analyse af virksomheden, SW
- Produktudvikling (R&D)
- Produkt
- Pris
- Salg og service
Ekstern analyse af virksomheden, OT
- Omverdensanalyse:
- Konkurrenter:
- Leverandører:
- Mellemhandlere:
- Kunder:
- Demografiske forhold:
- Massemedier:
- Interesseorganisationer:
- Miljø:
- Politiske og lovgivningsmæssige forhold:
- Økonomiske forhold:
- Kulturelle forhold:
- Teknologiske forhold:
Brancheanalyse + OT-opstilling
- Konkurrenter i branchen:
- Nye indtrængere:
- Substituerende produkter:
- Leverandører:
- Kunder:
- OT
- opstilling:
- Ekstern analyse Konklusion:
TOWS-matrix med udgangspunkt på det danske marked og muligheder for vækst
- Markedspenetrering
- Produktudvikling
- Markedsudvikling
Konkret forslag til vækst inkl. marketingmix

Uddrag
Apple er en amerikansk it-virksomhed, som blev grundlagt den 1. april 1976 i Californien, hvor deres hovedkontor også er placeret.

Virksomheden blev etableret af Steve Jobs, Steve Wozniak og Jonathan Ive. Apple er en verdenskendt virksomhed, som beskæftiger sig med at lave computere, telefoner, tablets og andre Tech produkter.

Apple kan karakteriseres som både en produktionsvirksomhed, handelsvirksomhed og en servicevirksomhed. I forhold til at være en produktionsvirksomhed, kan man se dette, da de selv producere deres produkter på deres fabrikker, som er etableret i Kina.

Derudover har Apple deres egen webshop, hvor de sælger deres brede sortiment. På webshoppen, kan man samtidig få en masse information om de forskellige produkter inden man køber dem.

Apple har også en del fysiske butikker rundt omkring i verden, hvor man her kan augmentere for at Apple også er en servicevirksomhed. Ved køb af deres produkter kan man tilkøbe Apple Care, som forsikrer kunden og det købte produkt.

Apple tilbyder samtidig at man kan få 2 års garanti så man kan få lavet sine produkter ved dem, hvis de går i stykker. Apple tilbyder derudover både Apple Music og Apple TV, hvor man kan streame diverse ting.

Apple har i alt 147.000 medarbejdere, som er placeret verden over med 13 forskellige datterselskaber. Apple ApS i Danmark opnåede et års resultat på 8.688 i 1000 kr.

Hvilket er en markant stigning i forhold til året før som gav et kæmpe underskud på 30.746 i 1000 kr. Apple operer i It/Tech branchen, hvor de her er førende markedsleder, med store konkurrence fra Samsung.

---

Omverdensanalyse:
For at lave en analyse af den eksterne situation for Apple har vi valgt at anvende omverdensmodellen. Denne model hjælper med at give et overblik over den afhængige omverden og den uafhængige omverden.

Begge dele er utrolig vigtige at have fokus på, da disse faktorer er vigtige at have i mente når man analyserer en virksomheds eksterne situation. Den afhængige omverden består af de ting en virksomhed godt selv kan påvirke - i en vis grad.

Den uafhængige ting er ting som for virksomheden er ganske urokkelige. Disse består blandt andre af politiske og lovgivningsmæssige forhold

økonomiske forhold samt teknologiske forhold. Vi vil starte med at tage udgangspunkt i den afhængige omverden og bevæge os ned derefter.

Konkurrenter:
Apple har mange konkurrenter da de befinder sig på et stort marked. Apple Ligger med sin markedsandel på 40,2% i tæt konkurrence til Samsung

som ifølge Euromonitor ligger som markedsfølger med. 34,3%. Derefter kommer One Plus som også har overtaget en del af Danmarks markesandel for telefoner og sidst men ikke mindst Xiaomi og Huawei med henholdsvis 5,8% og 3,9%.

Dette betyder altså at Apple har mange store og stærkt markedsførte konkurrenter på det ellers store telefonmarked. Dog holder de stadig rollen som markedsleder.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu