Udviklingen i det danske streaming-marked | Opgave

Indledning
Det danske streaming-marked er i høj vækst, her især blandt den yngre målgruppe. Her streamer 95% unge i alderen 12-18 år ugentligt eller oftere.

Flere og flere i den ældre målgruppe bruger også streaming fremfor flow tv, hvor flere end 150.000 danskere har opsagt deres tv-pakker siden 2013.

Her er tendenserne især at de yngre målgrupper kun gør brug af streaming, hvorimod flow tv dog stadig har taget om de ældste i samfundet, i alderen 71+.

Undersøgelser viser dog at streaming er begyndt at fange aldersgrupperne fra 41-70 år hvor flere og flere langsomt anvender streaming fremfor flow tv, hvilket igen viser en vækst i markedet.

Der opleves her et stort fald i interessen for flow-tv og flere virksomheder vælger at satse på at nå forbrugerne gennem streaming.

Her ser man eksempelvis DR3, som i 2020 ikke længere vil være tilgængelig gennem traditionelt flow tv, men herimod være tilgængelig online gennem streamingtjenesten på drtv.dk. DR3 havde i 2019 hele 80% af seerne gennem streamingtjenesten og så derfor en udvikling i markedet.

Indholdsfortegnelse
Udviklingen i det danske streaming-marked

Analyse af udvalgte produktparametre

Sortiment

Branding

Brancheanalyse af det danske marked for streaming

Kunder

Leverandører

Nye indtrængere

Substituerende produkter

Diskussion af udsagn
- ”Streamingstjenester befinder sig i PLC-kurvens vækstfase”
- ”Hvis Apple køber Netflix er det vertikal integration”
- ”Disney+ benytter sig af en eksklusiv distributionsstrategi”

Identificering af udfordring for Apple TV+ samt løsningsforslag
- Løsningsforslag

Uddrag
Netflix er et velkendt brand i Danmark og ligger top of mind blandt størstedelen af forbrugerne når man taler streaming. Derudover gør Netflix brug af multibrandstrategi, hvorved at brandingen er forskellig alt efter hvilke film og serier som promoveres.

Her har Netflix en særlig branding af deres egne originale producerede film og serier, hvilket altid er til at finde øverst på siden og promoveres gennem deres medier.

De resterende film og serier på platformen for mindre fokus i forhold til branding, hvorved Netflix lader deres egne værker stå frem og bærer brandingen af virksomheden.

Hermed er der tale om corporate branding, som netop er med fokus på sammenhæng mellem vision, værdier og image. Her ønsker Netflix af brande sig på originale værker, høj kvalitet og en velovervejet samling af værker.

Dette kan dog være en udfordring for Netflix, ved brug af multibranding af få hele platformen til at gå op i en højere enhed. Det er derfor vigtigt for virksomheden at følge visionen for platformen, både gennem udvalget, men også ved adfærden og omtalen af tjenesten, og ikke skaber dårlige oplevelser for forbrugerne herigennem.

Denne samme strategi følger Disney+ som har opdelt brandet i Marvel, Pixar, Disney og national Geographic. Hermed brandet hvert produkt forskelligt.

Bagsiden ved dette kan være at brande disse adskilte produkter til forskellige målgrupper, når brandingen bliver specifik. Dog har Disney+ den fordel at deres ESP er stærkt. Mange forbrugere har et følelsesmæssigt forhold til de film og serier som er tilgængelige på platformen og fanger derfor disse målgrupper.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu