Too Good to go | Analyse

Indholdsfortegnelse
1. Foretag en kort virksomhedskarakteristik af virksomheden Too Good To Go.

2. Analysér Too Good To Go's interne forhold. Inddrag relevante elementer fra virksomhedens forretningsmodel.
- Produktudvikling
- Markedsføring
- Salg

3. Analysér Too Good To Go's valg af målgruppe(r) på B2C-markedet. Inddrag elementer fra en selvvalgt livsstilsmodel.

4. Diskuter følgende udsagn:
1. Too Good To Go benytter sig af nærmarkedsmetoden når de går ind på nye markeder.
2. Det primære købemotiv der er i spil når en forbruger bruger Too Good To Go, er det funktionelle købemotiv.

5. Identificér en væsentlig udfordring for Too Good To Go. Diskutér mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Too Good To Go er en dansk servicevirksomhed, som tilbyder en service, hvor de fungerer som et mellemled mellem slutforbrugeren, som gerne vil bekæmpe madspil og virksomhederne, som står tilbage med et stort parti af mad.

Virksomheden startede op i 2015 af fem iværksættere, Thomas Momsen, Klaus Pedersen, Stian Olesen, Adam Sigbrand og Brian Christensen, med en klar vision om at stoppe madspil rundt omkring i verden.

Ideen var, som udgangspunkt at lave aftaler med buffetrestauranter om, at deres overskudsmad kunne sælges på nettet til en lav pris samt en mission på at gøre noget ved den spiselige mad, som dagligt ender i skraldespanden på en bæredygtig måde.

I 2016 lancerede de appen Too Good to go, hvor alt salget går igennem. Denne app går ud på, at virksomhederne kunne tilmelde sig, og sælge sin overskydende mad, til en lavere pris end normalt, hvorefter kunderne kunne købe disse måltider, som ellers ville være endt i skraldespanden.

Deres innovative ide fik hurtigt omtale i medierne og efter blot to måneder var 100 restauranter med på ideen, som nærmest markedsførte sig selv gennem de sociale medier.

På nuværende tidspunkt operer virksomheden i 9 forskellige europæiske lande. Derudover er Too Good To Go lige trængt ind på det amerikanske marked, som gør virksomheden til den førende internationalt på markedet for overskudsmad.

De befinder sig derfor i branchen for overskudsmad og er markedsleder med en stor markedsandel på dette marked, som også er rigtig stærk side for virksomheden.

Endvidere operer Too Good To Go på b2c markedet. Deres primære målgruppe er studerende eller forbrugere med en lav købekraft og rådighedsbeløb, da de har et behov for at få maden her og nu til billige penge.

I foråret 2019 blev Too Good To Go kåret som Europas hotteste vækstvirksomhed. Derudover har de en samlet investeringssum på cirka 120 millioner og en egenkapital på 21 mio. kr. Dog havde de et underskud på ca. 21 Mio kr. i 2017 på grund store investeringer.

---

Produktudviklingen er for Too Good To Go rigtig vigtig. Too Good To Go har produktudviklet på flere måder, både på deres konceptet samt deres app.

Produktudviklingen startede allerede først i processen, da de fem iværksættere udviklede et helt nyt og innovativt koncept og hermed udviklede appen ”Too Good To Go” som er det bærende element for virksomheden.

Derfor er det også vigtigt for virksomheden konstant at udvikle den. Koncept bag Too Good To Go bestod i starten af at bekæmpe madspil hos buffetrestauranter, som sidenhen har udviklet sig til et mere bredt omfang.

I dag er det med deres koncept nu muligt at købe produkter hos bagerier, blomsterforretninger, på restauranter, i supermarkederne med mere, som der helt klart er flere muligheder for at produktudvikle og videreudvikle på produktet.

Et af de seneste produktudviklinger i virksomheden har været åbningen af deres butik samt lancering af webshop, som har gjort at forbrugerne har haft mulighed for at se produkterne inden køb og hvem der står bag virksomheden.

Derfor er produktudviklingen for virksomheden også en af deres helt klare stærke sider og de bruger rigtig meget tid på dette område, da det er noget, som skaber værdi for kunden.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu