Too Good To Go | Analyse

Indholdsfortegnelse
Foretag en kort virksomhedskarakteristik af virksomheden Too Good To Go.

Analysér Too Good to Go's interne forhold. Inddrag relevante elementer fra virksomhedens forretningsmodel.

Analysér Too Good To Go's valg af målgruppe(r) på B2C-markedet. Inddrag elementer fra en selvvalgt livsstilsmodel.\

Diskuter følgende udsagn:
1. Too Good To Go benytter sig af nærmarkedsmetoden når de går ind på nye markeder.
2. Det primære købemotiv der er i spil når en forbruger bruger Too Good To Go, er det funktionelle købemotiv.

Identificér en væsentlig udfordring for Too Good To Go eller tag udgangspunkt i én af udfordringerne i de to videoer nederst i casen. Diskutér mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Too Good To Go er en dansk servicevirksomhed, som blev grundlagt i 2015, og beskæftiger sig med at bekæmpelse af madspild.

De er et anpartsselskab, som blev stiftet af Thomas Momsen, Klaus Pedersen, Stian Olesen, Adam Sigbrand og Brian Christiansen.

Ideen med virksomheden er, at restauranters overskudsmad bliver solgt gennem Too Good To Go appen til billigere pris, og dermed give folk muligheden for at købe mad, og bekæmpe madspild.

Herunder giver Too Good To Go, restauranterne en lille indtjening og muligheden for at være på deres app med 7,5 mio. brugere, så de også får noget ud af at give deres overskudsmad til dem.

Too Good To Go opererer på B2C-markedet i form af at de er direkte forhandler med forbrugeren, og står imellem restauranterne og kunderne, som giver forbrugeren mulighed for at købe overskudsmad fra restauranterne.

Dette sker på deres app og hjemmeside, hvor Too Good To Go udbyder deres samarbejde med producenterne, der stiller deres overskydende mad til rådighed for forbrugerne.

Her køber forbrugeren gennem, og får en Too Good To Go ”lykkepose”, hvor de ikke ved hvilket mad de får.

Når ”lykkeposen” er købt, kan forbrugerne hente den hos den restaurant, hvor de har købt deres mad fra.

Deres sortiment er forholdsvist bredt, da maden kommer for mange forskellige restauranter, dog er udvalget ret fladt, fordi restauranterne kun giver dem få muligheder og varianter til rådighed, da de også selv skal sælge deres mad.

Too Good to Go har været med til at spare 3 mio. måltider i Danmark og over 10 mio. måltider er ikke gået til spilde, i de 13 lande hvor Too Good To Go også er etableret og forhandler.

Derudover har de 171 medarbejdere rundt i verden, og har et pænt overskud på 144 millioner kr., som var en stor stigning fra 2019, hvor de havde et overskud på 48,5 millioner kr .

---

For at analysere Too Good To Go´s interne forhold vil der blive taget udgangspunkt i den forenklet værdikæde for servicevirksomheder, da der vil blive sat fokus på produktudvikling, markedsføring, salg og produktion.

Produktionsudvikling er en meget vigtig faktor for Too Good To Go, fordi deres teknologiske side, dsv. deres app og hjemmeside, er en meget stor del af hvordan deres forretning fungerer.

Dette skyldes at deres salg og kontakt med deres forbruger kommer igennem deres app og hjemmeside.

Derfor videreudvikler de den hele tiden, så den hele tiden er tilgængelig for at forøge værdien overfor forbrugeren og at det lever op til deres forventninger.

Derudover udvider Too Good To Go sig hele tiden, og når virksomheden kommer ind på nye markeder, skal de nye forbrugere også have muligheden for at bruge deres online servicer.

Altså de er nødt til at tilpasse appen og videreudvikle, i forhold til sprog, betalingsmetoder osv.

F.eks. blev det muligt at bruge PayPal, da de kom til Tyskland, da tyskere ikke bruger kreditkort på samme måde som i Danmark.

Derudover kan de ved deres Webshop leverer overskudsmad til hele landet, derfor er webshoppen også noget af det virksomheden hele tiden udvikler på for at optimere den.

Dette sker fordi i form af nemmere navigation for forbrugerne, og en overskuelig og let tilgængelig hjemmeside.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu