Too Good to go | Analyse

Indholdsfortegnelse
1. Foretag en kort virksomhedskarakteristik af virksomheden Too Good To Go.

2. Analysér Too Good To Go's interne forhold. Inddrag relevante elementer fra virksomhedens forretningsmodel.
- Produktudvikling
- Markedsføring
- Salg

3. Analysér Too Good To Go's valg af målgruppe(r) på B2C-markedet. Inddrag elementer fra en selvvalgt livsstilsmodel.

4. Diskuter følgende udsagn:
1. Too Good To Go benytter sig af nærmarkedsmetoden når de går ind på nye markeder.
2. Det primære købemotiv der er i spil når en forbruger bruger Too Good To Go, er det funktionelle købemotiv.

5. Identificér en væsentlig udfordring for Too Good To Go. Diskutér mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Too Good To Go er en dansk servicevirksomhed, som tilbyder en service, hvor de fungerer som et mellemled mellem slutforbrugeren, som gerne vil bekæmpe madspil og virksomhederne, som står tilbage med et stort parti af mad.

Virksomheden startede op i 2015 af fem iværksættere, Thomas Momsen, Klaus Pedersen, Stian Olesen, Adam Sigbrand og Brian Christensen, med en klar vision om at stoppe madspil rundt omkring i verden.

Ideen var, som udgangspunkt at lave aftaler med buffetrestauranter om, at deres overskudsmad kunne sælges på nettet til en lav pris samt en mission på at gøre noget ved den spiselige mad, som dagligt ender i skraldespanden på en bæredygtig måde.

I 2016 lancerede de appen Too Good to go, hvor alt salget går igennem. Denne app går ud på, at virksomhederne kunne tilmelde sig, og sælge sin overskydende mad, til en lavere pris end normalt, hvorefter kunderne kunne købe disse måltider, som ellers ville være endt i skraldespanden.

Deres innovative ide fik hurtigt omtale i medierne og efter blot to måneder var 100 restauranter med på ideen, som nærmest markedsførte sig selv gennem de sociale medier.

På nuværende tidspunkt operer virksomheden i 9 forskellige europæiske lande. Derudover er Too Good To Go lige trængt ind på det amerikanske marked, som gør virksomheden til den førende internationalt på markedet for overskudsmad.

De befinder sig derfor i branchen for overskudsmad og er markedsleder med en stor markedsandel på dette marked, som også er rigtig stærk side for virksomheden.

Endvidere operer Too Good To Go på b2c markedet. Deres primære målgruppe er studerende eller forbrugere med en lav købekraft og rådighedsbeløb, da de har et behov for at få maden her og nu til billige penge.

I foråret 2019 blev Too Good To Go kåret som Europas hotteste vækstvirksomhed. Derudover har de en samlet investeringssum på cirka 120 millioner og en egenkapital på 21 mio. kr. Dog havde de et underskud på ca. 21 Mio kr. i 2017 på grund store investeringer.

---

Virksomheden har stor fokus markedsføring - dette har dog ikke altid været et stort fokusområde, da de i starten først og fremmest kæmpede for at få buffetrestauranterne til at benytte sig af appen.

I starten blev virksomheden markedsført gennem typen ”Word of Mouth”. Dette gjorde de, da de få forbrugere som brugte konceptet fortalte det videre til venner og bekendte, hvilket gjorde at det hurtigt voksede gennem denne type, da det var noget som skabte værdi for kunden.

Derfor formåede de at væksten meget uden at lægge fokusset på markedsføringen. Dette var en god start for virksomheden i og med forbrugerne er mere villige til at prøve produktet, da de har hørt det gennem venner og bekendte og det var derfor noget som skabte værdi for kunden.

Sidenhen har de dog lagt stor fokus på markedsføringen og har derfor også både skabt reklamer på de sociale medier samt tv-reklamer.

På det sociale medie instagram har de i alt 61.000 følgere, hvor de via denne platform har et bredt omfang af mennesker og derfor har rig mulighed for at markedsføre sig.

Virksomheden brander sig på deres måde at prøve at mindske madspillet og give overskudsmaden et nyt liv. Too Good To Go gør en stor forskel for miljøet, som er meget oppe i tiden. Derfor er påpegelsen af vores

alt for store co2 udslip i verden en god omtale i medierne for virksomheden. Dermed bliver de altså markedsført uden selv at lægge tid eller kraft i det, hvilket gør noget positivt for deres brand, omtale og kendskabsgrad.

Derfor benytter de sig ikke af aggressiv markedsføring, da de ikke er aggressive, men gør sig stadig bemærket gennem god omtale.

Derudover er de også rundt i de forskellige supermarkeder, hvor de herigennem bliver markedsført. Derfor, når virksomheden også ud til rigtig mange forbruger uden de store omkostninger.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu