Indledning
Madspild er et udbredt emne verden over, da det har en betydelig effekt på vores miljø, klima og samfund. I 2019 gik 931 mio. tons mad til spilde, viser en ny rapport fra FN .
Det svarer til, at hver indbygger på verdensplan i gennemsnit spilder 121 kilo mad hvert år. Størstedelen af madspildet sker i husholdningerne
men detailbranchen og fødevaresektoren står også for en stor andel af madspildet. Flere steder spildes også fødevarer, som aldrig er nået ud til forbrugeren. Det er fx fødevarer som går til spilde under produktion, opbevaring og forarbejdning.
Indholdsfortegnelse
Indledning 3
Virksomhedskarakteristik 3
- Værditilbud 5
- Kundesegmenter 5
- Kunderelationer 5
- Kanaler 5
- Samarbejdspartnere 5
- Nøgleaktiviteter 5
- Nøgleressourser 6
- Omkostninger 6
- Indtægter 6
Valg af målgrupper 6
- Conzoom®-modellen 6
- Segment 1 6
- Segment 2 7
- Segmentets størrelse og vækst 7
- Mulighed for kontakt med segmentet 8
- Omkostninger ved bearbejdning af segmentet 8
- Konkurrence om segmentet 8
- Valg af målgruppestrategi 9
Udsagn 9
- Too Good To Go benytter sig af nærmarkedsmetoden når de går ind på nye markeder 9
- Det primære købemotiv der er i spil når en forbruger bruger Too Good To Go, er det funktionelle købemotiv 9
Udfordring 9
Konklusion 10
Bibliografi 11
Optimer dit sprog - Klik her og bliv verdensmester i at skrive opgaver
Uddrag
Værditilbud
Under værditilbud findes der både værditilbud for forbrugerne, virksomhederne og deres fælles værditilbud. Forbrugeren får samme kvalitet af mad
for bare 60-70% billigere end den oprindelige pris. Virksomheden får lidt for den mad, som ellers skulle smides ud, og de begge kan gå derfra, med god samvittighed om, at de har reddet et måltid, og reduceret CO2-udledningen.
Kundesegmenter
Virksomhedens kundesegmenter er primært personer og virksomheder, som ikke bryder sig om madspild.
For at sætte en mere præcis definition af personerne, som vælger at benytte sig at Too Good To Go, kan vi sige
at det oftest er kvinder i +30’erne samt unge i alderen 18-29 år. Virksomhederne er fødevarevirksomheder som butikker, tanke, bagere og restauranter.
Kunderelationer
Forbrugerne benytter app ‘en til at købe deres ønsket lykkepose. Det er derfor ren og skær selvbetjening
dog med mulighed for at kunne kontakte kundeservice, hvis der opstår problemer. For fødevarevirksomhederne gælder det blot, at der er et godt og loyalt forhold mellem de to parter, og mulighed for hjælp, hvis problemer opstår.
Kanaler
Too Good To Go kommer direkte ud til kunderne, gennem deres hjemmeside, app, sociale medier og influencer.
Deres hjemmeside er let tilgængelig for virksomhederne, hvis de ønsker at tilmelde sig Too Good To Go’s ordning. App ‘en er herudover også let tilgængelig for forbrugeren at benytte.
Sociale medier er gode til at udbrede konceptet til især den unge generation, men også får den mere middelalderen aldersgruppe.
Ved brug af influencer rammer man igen den unge generation, da kendte ofte bliver set som pålidelige og trendsættere, og dermed en Influent for vores forbruger.
Kigger vi på de indirekte kanaler, som virksomheden ikke selv er herre over, finder vi blandt andet omtale. Omtale er en vigtig faktor, da andres oplevelser smitter til deres omgivelser.
Samarbejdspartnere
Too Good To Go vil gerne uddanne og inspirere til at gøre noget for at undgå madspil
og derfor har de samarbejder med uddannelsesinstitutioner. Herudover har investorer, som hjælper med likviditet samt erfaring og kompetencer.
Virksomheden understøtter Apple Pay samt betalingskort, og man kan tilføje sit betalingskort til app’en
Skriv et svar