Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakteristik.
Analyse af Toms Gruppens strategi
- SWOT
- Målgruppe
- De 4 P’er
- Produkt
- Pris
- Place
- Promotion
- Konkurrencestrategi
- Analyse af Toms Gruppens internationalisering
- Eksportmotiver
- Ledelsesmæssige ambitioner
- Udnyttelse af markedsviden
- Konjunkturudjævning
- Stigende efterspørgsel på eksportmarkedet
- Udviklingen på hjemmemarked
- Virksomhedens eksportberedskab
- Produkt
- Produktion
- Personale
- Penge
- Udfordring og løsningsforslag for TOMS Gruppen

Uddrag
Toms Gruppen A/S er en dansk konfekture virksomhed, der producerer og sælger chokolade og andre sukkervarer. Toms A/S er en produktionsvirksomhed, og de bevæger sig på B2B markedet.

Virksomheden blev grundlagt i 1924, men er senere hen blevet udvidet. De har også gennem tiden gjort mindre opkøb til deres sortiment.

Lige nu er de Danmarks største chokoladefabrik, med hovedsæde i Ballerup. De har en masse medarbejdere

med produktion fordelt over flere lande. Det er et aktieselskab, hvilket vil sige, at ejerne kun hæfter for det, de har indskudt i virksomheden.

Virksomheden har for nyligt indgået et samarbejde med de kinesiske spiritusproducenter Yanghe og Fen Jiu, der er blandt verdens største, om et indtog i Kina med likørflasken fra Anthon Berg.

Til at stå i spidsen for indtoget i Kina har Toms Gruppen hentet Jacob Thomsen, der har boet og arbejdet i Kina i seks år.

Det er hans forbindelser og kendskab til det store marked, som har muliggjort partnerskaberne med de to spiritusproducenter.

---

Produktet er det som skaber salg for Toms gruppen. Her er typen slik og søde sager herunder vingummi, lakrids, chokolade og mere eksklusive produkter.

Toms er meget kvalitetsbevidste, de har et bredt sortiment indenfor forskellige kvaliteter, de sælger både vingummier og chokolade som er billigere, samt dyrer chokolade.

De har stor fokus på produktkvalitet og fødevaresikkerhed ved alle deres produkter lige meget hvilken prisklasse.

Emballage har en stor rolle for alle virksomheder, og især hos Toms kan man se der er fokus på det. Man genkender hurtigt Toms produkter, og dens emballage.

Alle deres produkter er mærket med Toms på fronten hvor det er tydeligt at se. Samt har de deres guldbarrer og guldkarameller. Disse har guld indpakning som skaber et øje fang, da de skiller sig ud.

Man er i hvert fald ikke i tvivl om hvilke produkter der tilhører Toms, og oftest kan man som forbruger blive ført mod deres produkter på grund af emballagen.

Toms gruppen har et meget bredt sortiment og også dybt sortiment. De har mange forskellige varer inden for søde sager, samt at inden for chokolade er det meget dybt, det som de kan udbyde til forbrugeren.

De har alle former for chokolade, samt fyld og andre slags kombinationer. Indenfor slik og lakrids er det mere begrænset men de har mange forskellige blandet poser, med slik til enhver smag.