Toms Gruppen | Analyse | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakteristik af Toms
- Værditilbud:
Aktivitetsperspektiv:
- Samarbejdspartnere:
- Nøgleaktiviteter:
- Nøgleresurser:
Kundeperspektiv:
- Kunderelationer:
- Kundesegmenter:
- Distributionskanaler:
Finansielt perspektiv:
- Omkostninger:
- Indtægter:
Forhold i Toms’ omverden - virksomhedens udvikling
- Toms afhængige omverden:
- Konkurrenter:
- Kunder:
- Mellemhandlere:
- Leverandører:
- Toms uafhængige omverden:
- Demografiske forhold:
- Massemedier:
- Miljø:
- Politiske og lovgivningsmæssige forhold:
- Økonomiske forhold:
- Kulturelle forhold:
- Teknologiske forhold:
- Toms’ fremtidige situation
- (S) Strengths:
- (W) Weaknesses:
- (O) Opportunities:
- (T) Threats:
- Liste over brugte kilder:

Uddrag
Toms har rødder tilbage til 1924 hvor de to apotekere Trojel og Meyer grundlagde virksomheden, som i starten solgte pastiller ”mod hoste og hæshed”. I 1942 opkøbte Victor B. Strand Toms og nye strategier for produktudvikling

reklame og markedsføring blev brugt. Først efter anden verdenskrig hvor Anthon Berg blev opkøbt, tog chokoladeproduktionen rigtig fart.

Toms indgik nu sportssponsorater og udviklede unikke og moderne navne, forme og emballager til produkterne. Dette inkluderer også ”Kæmpe Skildpadden” som siden opfindelsen i 1948, har været populær hos danskerne.

Toms har siden 1961, haft hovedkontor i Ballerup på Toms Allé 1, fabrikken er tegnet af Arne Jacobsen og står i dag for fremstilling af 40 tons chokolade dagligt.

Året efter, i 1962 udvidede Toms sortimentet med Pingvin Lakrids og senere overtagelsen af Galle og Jessen som er kendt for pålægschokoladen.

Op igennem 1990’erne fortsatte væksten, hvor Toms overtog Bonbon, Bogø chokolade samt de to engelske virksomheder Taverner’s og Parrs Quality. De nyeste opkøb er to tyske kvalitetschokoladebrands: Feodora og Hachez.

Virksomheden beskæftiger i dag omkring 1.000 medarbejdere fordelt på de fire fabrikker lokaliseret i Sverige, Polen og Danmark.

Virksomhedskarakteristik af Toms
Toms Gruppen A/S er et aktieselvskab, etableret i 1924 af grundlæggerne Trojel og Meyer.

Toms er både en produktions- og en engrovirksomhed. Det vil sige at de ikke kun står for produktionen af varer, de videresælger også varer til detailbutikker i Danmark og udlandet

der fungerer som en mellemmand mellem kunderne og Toms. Produktionen af slik og chokolade foregår på to fabrikker i Danmark, en i Polen og en fjerde lokaliseret i Sverige.

I 2019 omsatte Toms Gruppen A/S for 1,52 mia. og nåede i 2019 et overskud på 1,1 mio. Det er sammenlignet med resultater fra tideligere år ikke et tilfredsstillende resultat. I 2018 omsatte virksomheden for 1,7 mia. og endte med et overskud på 44,5 mio.

Det store dyk i årsresultatet fra 18-19 skyldes dog, at en ny fabrik i Nowa Sól i Polen blev åbnet og deres tidligere fabrik i Tyskland lukket. Toms har i anledning af den nye fabrik haft en række etableringsomkostninger, der har påvirket resultatet på bundlinjen.

---

Toms har altså et bredt sortiment som gør at de også kan ramme en bred målgruppe. Der er slik til børnene og børnefamilierne i form af Pingvin poserne der indeholder forskellige varianter af vingummislik og lakrids.

Udover indholdet af poserne, fanger de også den yngre gruppe ved navnet og emballagen som appellerer til de små.

Udover varianterne tilegnet børnene har Toms en anden Målgruppe: de voksne. Toms har forskellige typer af konfekture med marcipan, samt fyldte chokolader som mest er tilegnet voksne. De rammer f.eks. de ældre damer på 50+ med posen de har kaldt ”Bridge Blanding”.

Toms har også produkter der er tilegnet impulskøbereb. Guldbarre og Yankiebarre er oftest placeret tæt ved kassen og som er en nem og billig snack til bilen.

Den brede målgruppe og det brede sortiment giver Toms en klar konkurrencemæssig fordel. En anden fordel er deres bevidsthed om bæredygtig produktion

samt samarbejdet med AGL og IBIS i Ghana. Dette gør Toms mere attraktiv for kunder der gerne vil passe på planeten, og som godt kan lide at vide at det de spiser, ikke er med til at belaste miljøet på samme måde.

Derudover har Toms en fordel i deres produktion af sukkerfrit slik kaldet ”Nellie Dellies” her findes både vingummi, lakrids og chokolade som ikke er tilsat sukker. Det tiltaler bl.a. de mennesker som ønsker at spise sundere.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu