Tinderbox og musikfestivaller | Afsætning Case | 10 i Karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser en eller flere målgrupper for Tinderbox. Inddrag bilag 1, 2 og 3.

Opgave 2
Analyser konkurrenceforholdene på markedet for musikfestivaler i Danmark.

Opgave 3
Diskuter følgende to udsagn:
a. Kerneydelsen for musikfestivaler er at tilbyde musikoplevelser
b. Tinderbox fører en omkostningsorienteret prisfastsættelsesstrategi

Opgave 4
Identificere en udfordring for Tinderbox. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
Tinderbox sigter efter flere målgrupper og gerne så bredt som muligt. For Tinderbox betyder det at de skal lægge vægt på flere ting end nogle af de andre festivaller der sigter efter en bestemt målgruppe.

F.eks. kan vi se i bilag 1 at det stadig er de unge fra 16-24 år samt de studerende, der vægter højest. Mens de 25-54-årige følger godt med og deler nogenlunde samme tal.

Derudover kan vi se at det er lønmodtagere og øvrige uden for arbejdsstyrelsen der kommer efter. Og til sidst ligger selvstændige og pensionisterne/efterløn med kun 8%.

Det skyldtes at menneskerne gerne vil bruge flere penge på oplevelser og tid med venner og familie. Dette får man opfyldt til festivaller, hvor der er god stemning, høj musik, fest og farver samt god mad.

Alt samlet i en, tiltrækker de folk der har lyst til at hygge sig og tilbringe tiden med vennerne uden for hjemmet. Det er noget helt andet end byen

hvilket trækker de sidste folk med på vognen, fordi de også ønsker en særlig uforglemmelig oplevelse de kan grine af om flere år.

Og eftersom alle har fået flere penge mellem hænderne, ønsker mennesket at bruge dem anderledes end for 10 år siden.

Det var engang kun unge der gik på festival, fordi det var forbundet med dødsdruk, ulækre telte, ingen søvn og junkfood. I dag er det meget mere end det, vi snakker både unge og ældre der deltager i de forskellige festivaller.

Det skyldtes de forskellige festivaller der har forskellige budskaber. F.eks. er Roskilde festival og smukfest kendt for unge festivaller med dødsdruk og det hele

mens Heartland har et helt andet formål med festivalen. De tiltrækker de kunder der går meget op i Naturvin og økologisk mad.

Det betyder derfor at det ikke er den festival de unge søger hen mod, men derimod, de unges forældre. Dog betyder det heller ikke at det ikke er noget for de unge der interesserer sig for det.

---

Markedet med musikfestivaller er utrolig bredt hvilket automatisk medfører en masse konkurrence blandt de forskellige festivaller.

Størstedelen handler om god omtale og anbefalinger fra tidligere kunder og det er det de forskellige festivaller skal have stort fokus på. Sørge for at give gæsterne en fed oplevelse.

Hvis der tages udgangspunkt i konkurrencetragtmodellen, kan der vurderes at alle festivaller er hinandens konkurrenter, hvilket betyder de skal specialisere sig forskelligt for at tiltrække de kunder de ønsker.

Inden for snævre konkurrenter er de store festivaller, som ligger tæt op ad hinanden. Det kan f.eks. være Roskilde festival, Smukfest, Langelandsfestival

Distortion, Tinderbox, Northside Festival, Copenhagen Jazz Festival, Copenhell og Jelling. Og så er det sådan noget som koncerter og mindre arrangementer der ligger i samme produktkategori.

Det samme behov, f.eks. behovet for hygge og socialt samvær. Det kan derfor være mange ting som f.eks. fodboldkampe, biografture, familiekomsammen, fritidsinteresser osv.

Og til den brede konkurrence er det alle produkter der bare dækker det behov en smule. Det kan være alt fra en telefon, til en bil, et stykke tøj.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu