Tinderbox | Målgruppekarakteristik | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser en eller flere målgrupper for Tinderbox. Inddrag bilag 1, 2 og 3. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 forhold, der har særlig betydning i Tinderbox’ forretningsmodel.

Opgave 3
Analyser konkurrenceforholdene på markedet for musikfestivaler i Danmark.

Opgave 4
Diskuter følgende tre udsagn:
a. Kerneydelsen for musikfestivaler er at tilbyde musikoplevelser
b. Tinderbox fører en omkostningsorienteret prisfastsættelsesstrategi
c. Tinderbox bør satse på diversifikation i fremtiden

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du:

Uddrag
Tinderbox er en musikfestival blandt mange i Danmark, den ligger i top-5 på listen over de mest kendte, hvilket er imponerende i forhold til at den blev stiftet i 2015.

Markedet indenfor festivaler og livekoncerter er i stor vækst, hvilket er en konkurrencemæssig fordel for Tinderbox, da de stadig er nye indtrængende på markedet.

Ifølge en opgørelse fra PriceWaterhouseCooper udgjorde de samlede indtægter fra billetsalg til musikfestivaller i Danmark 1,8 millioner i 2019 og en ny prognose viser at tallet rammer 2 milliarder i 2020.

En musikfestival er en helhedsoplevelse og hører indenfor kategorien oplevelses økonomi. Ser man på hele Danmark er det oftest det grå segment i Minerva-modellen der tiltrækkes.

Det er de unge studerende, og tendensen til at deltage i musikfestivaller er større, vis forældrene har en højere uddannelse.

Det skyldes ofte at dem der tager på festvaller, for at få en helhedsoplevelse, gerne vil finde ud af hvem de er og hvilket segment de tilhører.

For 15-20 år siden var det især målgruppen under 35 der tog afsted på festivaller, men i dag er det en statusmarkør for forskellige aldersgrupper.

Tinderbox er i forhold til deres antal af dage, en af de dyrere festivaller – hvilket for nogen kan være med til at give status og derved opfylde behovet om anerkendelse, også kaldet egobehovet.

Tinderbox skiller sig ud ved ikke at have en klar definition af deres målgruppe, de rammer derfor også en bredere målgruppe alt efter musikprogrammet.

Det skydes at publikumssektoren svinger alt efter det planlagte musikprogram. Brian Nielsen, daglig leder af Tinderbox, henviser dog til at de 35-40-årige de fælleskabsorienterede lønmodtagere

set over det generelle publikum sektor er deres gennemsnitlige faste publikum. Det grå segment i Minerva-modellen tiltrækkes også af Tinderbox

det skyldes deres område IDM Magic Box som indsamler omkring 10.000 mennesker – hvilket dækker en stor del af gennemsnittet.

Valget af artister og det gennerelle musikprogram er med til af afgøre udfaldet af publikum og det resultere og i at der kommer et skred i gennemsnitsalderen.

Brian Nielsen næver at der er mange forskellige faktorer der er med til at påvirke udfaldet og derfor også forskellige punkter der definerer målgruppen.

Tinderbox promovere sig selv mest på de sociale medier, Facebook og Instragram, og det kan også være med til at tiltrække det unge segment mere.

Derudover er unge lidt påvirkelige, og derfor gør de smart i at vælge ambassadør der sælger biletter, da horisontale opinionsleder og den primære referencegruppe er med til at påvirke valget.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu