Tinderbox | Målgruppeanalyse | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser en eller flere målgrupper for Tinderbox

Opgave 2
Analyser 2-3 forhold, der har særlig betydning i Tinderbox’ forretningsmodel.

Opgave 3
Analyser konkurrenceforholdene på markedet for musikfestivaler i Danmark.

Opgave 4
Diskuter følgende tre udsagn:
a. Kerneydelsen for musikfestivaler er at tilbyde musikoplevelser
b. Tinderbox fører en omkostningsorienteret prisfastsættelsesstrategi
c. Tinderbox bør satse på diversifikation i fremtiden

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du:
Identificere en udfordring for Tinderbox. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
Den danske befolkning har et helt specielt godt øje til festivaller. De er så vilde med dem at over 900.000 danskere deltog i musikfestivaller i 2019 hen over foråret og sommeren.

Især den unge studerende generation dominerede i forhold til hvor mange der deltog. Den unge gruppe fra 16-24 år udgør 35% af de 100% der deltog.

Det stemmer godt overens med den socialøkonomiske gruppe, hvor de studerende består af 33% af de 100%. Godt en tredjedel af deltagerne hos festivaller er unge mennesker.

De resterende 66% er fordelt på de tilbage stående med 22% på lønmodtagerne, 13% på øvrige uden for arbejdsstyrken og så 8% på både pension/efterløn og de selvstændige.

Når man snakker om målgrupper hos Tinderbox eller bare andre festivaller generelt, så er der flere ting der som sagt kan spille ind og ændre målgrupperne fra år til år.

Markedet for festivaller foregår på B2C markedet. I forhold til Tinderbox, så er det en festival der har et aldersgennemsnit på omkring 35-40 år, som ellers er lidt i den høje ende for en festival.

Selvom aldersgennemsnittet er rimeligt højt ved denne festival, så er der stadig en del unge mennesker med, som dækker en del af dette aldersgennemsnit.

Det yngre segment er især tiltrukket af idmc magicbox, som er den elektroniske scene under denne festival med plads til 8.000-10.000 mennesker.

Målgrupperne er ikke så grupperede og dermed så opdelt som man skulle tro. Tinderbox går ind og laver en årlig analyser på hvad folk vil høre.

Ud fra det så vælger de kunstnere til deres scener, og på den måde bliver målgrupperne skabt. På baggrund af analyserne, så bliver der valgt kunstnere til det kommende års festival.

Målgruppen svinger også år for år. Mennesker har forskellig musiksmag, og det er derfor musikken som målgruppen er meget afhængig af.

Hvis der et år kommer et band og spiller heavy metal, og så de året efter har fået Citybois til at spille, så er det klart at det ikke er den samme målgruppe der kommer igen.

Musikken har derfor en stor indflydelse på målgruppen og kan give skred i gennemsnitsalderen. Dog er der også de personer som vender tilbage hvert år, bare for traditionens skyld.

Her får individet også opfyldt det sociale behov fra behovspyramiden, ved gentagende år at deltage ved Tinderbox festivallen.

Derudover siger helhedsoplevelserne noget om hvem man er som person og hvilket segment man tilhører. Disse helhedsoplevelser er noget som man helt bestemt kan få ud af en festival, også Tinderbox.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu