Tinderbox | Analyse | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser en eller flere målgrupper for Tinderbox. Inddrag bilag 1, 2 og 3.
Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser konkurrenceforholdene på markedet for musikfestivaler i Danmark.

Opgave 3
Diskuter følgende tre udsagn:
a. Kerneydelsen for musikfestivaler er at tilbyde musikoplevelser
b. Tinderbox fører en omkostningsorienteret prisfastsættelsesstrategi

Opgave 4
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 3 og relevante bilag skal du:
Identificere en udfordring for Tinderbox. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.
- Udfordringer til Tinderbox er at sikre sig en større markedsdominans.
- En udfordring mere til Tinderbox er få et større kendskab i udlandet.

Uddrag
Tinderbox er en musikfestival som tiltrækker en stor variation af forskellige målgrupper. Tinderbox beskriver sig selv som en musikfestival til alle og variationen af målgrupper afhænger for det meste af hvilke kunster der kommer og spiller til festivalen.

Den største generelle tiltrækning indenfor målgrupper er målgruppen fra 16-54 år. Denne store målgruppe er dem som ofte kommer til musikfestivaler.

Den mest hyppigste målgruppe er dog 16-24 år gruppen som har den største procentdel. Denne målgruppe er ofte unge studerende som vælger at tage til festivaler.

Stifter og daglig leder af Tinderbox Brian Nielsen nævner at det Tinderbox tiltrækker flest på er magic Box. Tinderbox tiltrækker flest unge målgrupper og her vil dette være målgruppen 16-24 år da det er den slags musik de bliver tiltrukket af.

Studerende har større tendens til at tage på festivaler da musikfestivaler er med at sige hvem du er. De unge studerende vil gerne give prisen hvis der er en kunster de gerne vil høre eller generelt bare for oplevelsen skyld.

Man kan se på flere af tabellerne at den største målgruppe er dem der er under uddannelse altså på SU. Dette er også med at sige at selvom festivals billetterne er dyre så vil den unge målgruppe gerne give prisen for at få oplevelsen men også prestigen.

Der er også begyndt og komme ind ny dog ikke større målgruppe end de unge studerende. Dette er den forholdsvise ældre målgruppe 50 og op efter.

Der er begyndt at komme flere og flere festivaller som ikke bare tiltrækker de unge men også de ældre hvor det bliver mere segmenteret til den målgruppe.

En af disse festivaler er Heartland som går op i økologisk mad og naturvin. Denne festivaler rækker ud til en ældre målgruppe da den ikke bare handler om at drikke sig i hegnet men faktisk prøve at smage mad og vinkultur.

De to festivaler segmentere de forskellige målgrupper og finder deres præferencer så det bliver noget for alle. Der står ” Vi forventer en helhedsoplevelse, når vi tager til en koncert eller et event.

Vi er vant til at vælge fra en stor buffet af oplevelser inden for musik, mad, events og kunst. Musikprogrammet er ikke længere nok til at sælge billetter, det kræver et stærkt brand”.

Her beskriver man hvorfor man begynder at gå ud til flere målgrupper og ikke bare dem der kommer for at høre musik og drikke sig fulde som de unge studerende.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu