Tinderbox | Afsætning | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser en eller flere målgrupper for Tinderbox. Inddrag bilag 1, 2 og 3. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 forhold, der har særlig betydning i Tinderbox’ forretningsmodel.

Opgave 3
Analyser konkurrenceforholdene på markedet for musikfestivaler i Danmark.
- Konkurrencen i branchen:
- Nye indtrængere:
- Leverandører:
- Substituerende produkter:
- Kunderne:
- Vurdering:

Opgave 4
Diskuter følgende tre udsagn:
a. Kerneydelsen for musikfestivaler er at tilbyde musikoplevelser
b. Tinderbox fører en omkostningsorienteret prisfastsættelsesstrategi
c. Tinderbox bør satse på diversifikation i fremtiden

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du:
- Identificere en udfordring for Tinderbox. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.
- Udfordringen: Tinderbox fastholder ikke deres kunder
- Løsning 1: Kunderelation – inddrag kunder i programlægningen
- Løsning 2: Markedsføring af helhedsoplevelsen

Uddrag
At karakterisere en målgruppe for Tinderbox vil være svært og formentlig blive alt for bred. Målgruppen er nemlig svingende hvert år, idet det går an på hvilke artister der kommer på programmet, da artisterne appellerer til forskellige segmenter.

Jeg vil derimod påstå at Tinderbox har flere forskellige målgrupper, der differentierer sig hos segmenteringsvariablerne.

Tinderbox’ nok vigtigste målgruppe, er det unge segment fra 16-34, som generelt udgør 58% af målgruppen på landsplan fra 2019.

Brian Nielsen, stifter af Tinderbox, nævner at gennemsnitsalderen af deres kunder er 35-40-årige, som passer med deres anden målgruppe jeg vil påstå de har 35+ årige.

I forhold til Gallup kompas moddellen er det overordnet segment for Tinderboxs målgruppe fællesskabsorienteret, idet det er en social helhedsoplevelse for alle aldre og dermed bliver forbrugernes sociale behov dækket gennem festivalen.

Derudover kan man opdele Tinderbox i de to målgrupper. Det primære segment ift. Gallup kompasset er det moderne segment der passer godt med den unge målgruppe 16-34 årige og særligt de yngste.

Hvor segmenteringsvariablen uddannelse har en indflydelse, hvor 33% af danskerne der deltog i festivaler i 2019, var studerende.

Hvilket stemmer overens med at festivaler er blevet en statusmarkør for alle aldre, men specielt for den yngre generation, idet deres status blandt vennegruppen vægtes højt.

I det sekundære segment traditionelle er disse sociodemografiske variable i højere grad til stede. Alderen vil typisk ligge på 35+, mens størstedelen af målgruppens bopæl vil være nær Odense eller på Fyn.

Idet målgruppen har tradition for at komme år efter år, og derfor har deres bopæl en større betydning end hvor stor festivalen er. Dermed er målgruppens adfærdsvariabel meget loyalt.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu