Testamentet | Noter Analyse | Christian Sønderby Jepsen

Indledning
Den verden vi mennesker kender og indbyrdes i, er fyldt med sorg og svigt. Ens forhold og relation til sin familie fylder en stor del af livet, men hvor meget skal der til før det går i opløsning med skandaler, der strider mod den almindelige moral?

Dokumentaren Testamentet fra 2011 instrueret af Christian Sønderby Jepsen, fortæller en sandhed af en familiemedlem der er gået bort, og hvordan denne familiemedlems død kan have store konsekvenser for forholdet og relationerne i en familie.

Fortællingen har fokus på fremstillingen af familien, som går gennem en anstrengende periode, hvor der opstår uforudsigelige sandheder og løgne.

Uddrag
Selve fokusset og omdrejningspunktet i dokumentaren ligger på udviklingen af Henriks familie og deres forhold med hinanden.

Der bliver tydeligt vist allerede i anslaget, hvordan forholdet mellem Henrik og Christian er, idet hvor forskellige de er og måden på deres rollefordelingen fremstilles.

Henrik sidder bag rattet, med Christian på bagsædet, hvor begge er iført solbriller. Begge tænder en cigaret med fuld fart fremad.

Christian rækker Henrik en stor dåse Faxe Royal, hvor Henrik åbner den og siger lakonisk: “Morgenmad!” Sådan starter fortællingen ud og sådan er deres karakter.

Dette er allerede fra første scene (1:37 – 2:02), hvor man som seer har fornemmelsen af at blive smidt ind i en spillefilm, optaget ved et sjældent sted i Danmark, nemlig Skals, nord for Viborg, hvor instruktøren sjældent kommer.

Hele handlingsforløbet i dokumentaren er bygget kronologisk op, men hvor klipningen og sammensætningen af optagelserne ikke nødvendigvis er kronologisk bygget op.

Et eksempel er ved (1:33 – 1:36), når instruktøren benytter et klip af morfarens kiste til start, hvorefter men ser optagelserne af Henrik og Christian ind i bilen.

Dette er med til at opbygge en form for guideline til seerne, der får kendskab til dokumentarens fokuspunkt. Selve anslaget i dokumentaren bliver bygget op mange filmiske virkemidler, der har fokus på familieforholdet.

Som sagt er de filmiske virkemidler med til at skabe stemningen fra start af, og giver seerne en lyst af at forsætte. I starten af anslaget gøres der brug af forskellige perspektiver, som normalperspektiv og fugle perspektiv.

Som det første ser man fugleperspektiv, altså at man ser fra oven af. Samtidig med dette spilles der trist og stille og roligt musik (00:07 – 00:20) med nogle kirkeklokker, så man får stemningen af at det er noget seriøst og alvorligt, som er sat i fokus i dokumentaren.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu