Testamentet | Analyse | Christian Sønderby Jepsen

Indledning
Den verden vi mennesker kender og indbyrdes i, er fyldt med sorg og svigt. Ens forhold og relation til sin familie fylder en stor del af livet

men hvor meget skal der til før det går i opløsning med skandaler, der strider mod den almindelige moral?

Dokumentaren Testamentet fra 2011 instrueret af Christian Sønderby Jepsen, fortæller en sandhed af et familiemedlem der er gået bort

og hvordan denne familiemedlemsdød kan have store konsekvenser for forholdet og relationerne i en familie.

Fortællingen har fokus på fremstillingen af familien, som går gennem en anstrengende periode, hvor der opstår uforudsigelige sandheder og løgne.

Testamentet portrætter hovedpersonen, den 31 – årige Henrik der har mistet sin morfar, ved navn Hans Peter Ernst. Henrik sammen med sin storebror Christian skal derfor arve mange millioner af deres morfares arv.

Uddrag
Brugen af lange indstillinger følger kameraet ofte gennem lange travellings, hvor man følger en person eller følger med i det, der sker i rummet.

I Testamentet kan dette ses på Henrik, da han er hovedpersonen i fortællingen, samt også broren Christian. Brugen af panoreringen og zoom er brugt i dokumentaren i stedet for at klippe.

Det giver ligeledes seeren fornemmelse af selv at være til stede. Det kan ses fra (1:09 – 1:24), hvor kameraet filmer rundt i Henriks lejlighed og også på Henrik selv.

Ved brug af zoom kan det ses fra (1:40 – 2:47), hvor Henrik og Christian sidder i en bil på vej til deres morfars begravelse.

Bruger instruktøren mange nærbilleder af ansigter i en dokumentar, giver det seeren mulighed for indlevelse og identifikation med personerne og deres situationerne.

Et eksempel på et nærbillede kan også ses fra (1:49 – 2:02), hvor brødrene som sagt er på vej til en begravelse i en fart.

Der bruges håndholdt kamera stort set under hele dokumentaren, og et eksempel er fra (2:49 – 3:10), hvor Henrik og Christian er nået frem til kirken og er på vej ind.

Brugen af reallyd i dokumentaren er brugt ved ægte lyd, altså at man ikke høre det fra over voice – over, som betyder en lyd lagt lyd ind over klippet.

Et eksempel på dette kan ses fra (1:03 – 1:22), hvor Henriks alarm starter, og derved høre man at denne lyd, som er noget der sker idet klippet filmes.

Udover de filmiske hyppige virkemidler prøver instruktøren at være fluen på væggen, dette får seerne til at føle at man får historien ufiltreret.

Den observerende dokumentar skal nemlig observere og registrere virkeligheden overfor dens seer.

Selve fokusset og omdrejningspunktet i dokumentaren ligger på udviklingen af Henriks familie og deres forhold med hinanden.

Der bliver tydeligt vist allerede i anslaget, hvordan forholdet mellem Henrik og Christian er, idet hvor forskellige de er og måden på deres rollefordelingen fremstilles.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu