Stryhn’s Leverpostej | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgaver
- Opgave 1
- Opgave 2
- Opgave 3
- Opgave 4

Bilag 1: Leverpostej-gigant nærmer sig milliardmål
- Fødevaregiganten Stryhns indfrier ved hjælp af en aggressiv opkøbsstrategi næsten et fem år gammelt mål om en omsætning på 1 mia. kr.
- Mindre fremgang
- I familieeje
- Nye mål
- Lille marked i høj vækst

Bilag 2: Om Stryhns AS
- Stryhns AS har en lang historie i dansk fødevareproduktion.
- En virksomhed med mange muligheder
- Strategi
- Råvarer, lager og distribution

Bilag 3: Millioninvestering skal fremtidssikre verdens største leverpostejsfabrik
- Stryhns er i fuld gang med at give store dele af sin fabrik i Roskilde en ordentlig overhaling
- Har kørt med fuld kapacitet i årevis
- Færdig i 2018

Bilag 4: Madproducenter skruer op for produktion
- Mens salget til restauranter og kantiner står stort set stille, har de danske fødevarefabrikker omstillet produktionen til øget salg i de danske supermarkeder og discountbutikker under coronakrisen.
- Kosten er lagt om
- Dagligvarehandel trækker

Bilag 5: Stryhns debuterer som øko-producent

Bilag 6: Reklamefilm (vist på tv og sociale medier)

Bilag 7: Danskerne elsker stadig den grovhakkede
- Ligesom brød ser leverposten ud til at have genopfundet sig selv som bake-off-produkt.
- Vil være endnu større på convenience

Uddrag
Opgaver
Opgavesættet består af 4 opgaver og forskellige videoer/bilag, der skal anvendes i besvarelsen af opgaverne. Du skal med andre ord ikke selv søge yderligere informationer om Stryhns eller Stryhns omverden.

I nogle opgaver er der angivet, hvilke bilag du som minimum skal inddrage i besvarelsen. I andre opgaver skal du anvende de bilag, som du vurderer er relevante.

Du må i din besvarelse gerne henvise til, hvilke bilag du har anvendt til besvarelse af de enkelte opgaver.

Opgave 1
Udarbejd en virksomhedskarakteristik af Stryhns AS.

Inddrag bilag 1 og 2. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Stryhn’s Leverpostej bliver påvirket af forskellige omverdensfaktorer. Analyser 1-2 relevante forhold i Stryhns afhængige omverden.

Til denne opgave skal du lave en kort indledning, hvor du argumenterer for hvilken model/teorier, det er relevant at anvende for at kunne løse opgaven ligesom du skal argumentere for hvilke 2 forhold du vil analysere. Derudover skal du afslutningsvist lave en konklusion, hvor du konkluderer på analysen.

Opgave 3
Analyser Stryhn’s Leverpostejs værdikæde.

Til denne opgave skal du lave en kort indledning, hvor du argumenterer for hvilken model/teorier, det er relevant at anvende for at kunne løse opgaven. Derudover skal du afslutningsvist lave en konklusion, hvor du konkluderer på analysen.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
a) Grovhakket leverpostejs nye emballage har primært til formål at beskytte produktet.
b) Stryhn’s leverpostej forsøger at opnå vækst ved produktudvikling.
Besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Til denne opgave skal du hverken lave indledning eller konklusion, men del gerne din besvarelse op, så det er tydeligt, hvornår du besvarer opgave a og opgave b.

---

Med sin lange historie er navnet Stryhns nærmest blevet en institution i dansk fødevareproduktion.

Siden 2008 har Stryhns, sammen med Graasten Salater AS, været en del af den familieejede norske fødevarekoncern Agra under koncernnavnet Stryhns AS.

Alle mærker med en lang tradition for høj ensartet kvalitet, god smag og ikke mindst en madglæde, der i generationer har gjort os til en del af danskernes hverdag.

Virksomheden omsatte i 2017 for 695 mio. kr. inden for dagligvare og foodservice sektoren og har ca. 400 medarbejdere fordelt på fem lokationer i Danmark.

Vi har vores hovedkontor i Roskilde og fem fabrikker, som ligger i Graasten, Havnsø, Lystrup, Himmelev og på Langeland. I 2015 modtog Stryhn’s fabrikken DIs produktivitetspris, som fremhævede virksomheden som en rollemodel.

En virksomhed med mange muligheder
Vi er en virksomhed i vækst, som giver os gode muligheder for at udvikle en arbejdsplads, hvor arbejdsglæden er høj og, hvor vi giver vores medarbejdere mulighed for at realisere deres potentiale.

Vi investerer målrettet i at uddanne og udvikle vores medarbejdere, så de bliver klædt på til at kunne bidrage til en ambitiøs organisation i udvikling.

Vi har et medarbejderdrevet Innovationsboard, som vurderer og indstiller alle indkomne forslag om forbedringer af vores produkter og processer.

De bedste forslag resulterer i en række priser, der bliver uddelt på vores sommerfest, som vi holder hvert andet år.

Vi er i det hele taget en virksomhed, der sørger for at fejre vores succeser, som vi blandt andet gjorde, da vi sagde velkommen til vores nye kolleger fra K-Salat ved sommerfesten i 2018.

Vi huskede også at fejre virksomhedens 75 års fødselsdag ved en stor jubilæumsfest for alle medarbejdere.

Strategi
Vi har en vision om, at vi vil være den mest fremgangsrige mad- og mærkevarekoncern i Danmark.

Ved at have fokus på trends og tendenser inden for fødevarebranchen, ønsker vi med en ambitiøs plan konstant at udvikle vores forretning og dermed styrke vores brands og markedspositioner.

Vi har fokus på at skabe en bæredygtig produktion og at tage et socialt ansvar, så vores virksomhed er en arbejdsplads, hvor medarbejderne trives, udvikles, er motiveret og stolte over deres arbejdsplads.

Stryhn's Leverpostejs strategi er at sælge premium produkter og undgå, at private labels sælges i stedet for de brandede produkter.

Stryhn’s Leverpostej leverer dog et særligt leverpostejbrand udviklet specielt til REMA 1000. Det kalder Stryhn’s for controlled label, hvor Stryhn’s i samarbejde med REMA 1000 har opbygget et stærkt brand.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu