Indholdsfortegnelse
Business Model Canvas for Shein
- SP:
- NA:
- NR:
- VT:
- KR:
- KS:
- KA:
- IN:
- OM:

Analyse af SHEIN’s Produktparameter

Persona og analyse af købsadfærd i forbindelse med et køb hos SHEIN.

Analyse af Shein’s nuværende strategi

SWOT-opstilling for Shein i Danmark
- Svaghed:
- Muligheder:
- Trussel:

Optimer dit sprog - Klik her og bliv verdensmester i at skrive opgaver

Uddrag
SP: SHEIN fortæller intet om deres leverandører, eller hvor deres hovedkontor ligger på hverken deres hjemmeside eller APP. Men ifølge det kinesiske medie, Caixin.com, ejer SHEIN ikke fabrikkerne.

Derimod tvinger de deres leverandører til at blive en del af virksomhedens digitale system, så de kan bruge og modtage alt data i realtid, så de netop kan reagere hurtigt på de nye trends.

NA: SHEIN’s nøgleaktivitet er at følge med på nye trends i en utrolig fart, samt producere deres produkter til en utrolig billig pris.

Deres anden nøgleaktivitet er deres markedsføring ved brug af influencers og folk med store platforme på de sociale medier.

NR: SHEIN's nøgleressurse er deres flittige medarbejder, der bruger mange timer på at sy tøj til en meget lav løn.

Deres designere er også nogen de er dybt afhængige af. De er afhængige af, at de hurtigt kan designe produkter folk vil gå med.

Derudover er en kæmpe nøgleressource deres algoritmer der er enormt avanceret.2 Det er det de bruger til at sende de mange designs hurtigt til fabrikkerne og videre ud til kunderne.

VT: SHEIN er specielt blevet kendt for deres utrolig billige priser med et meget stort udvalg af både tøj samt accessoires.

SHEIN skaber værdi til deres kunder i form af dette tøj og accessoires til utrolig billige penge. Her har kunden mulighed for at købe utrolige mængder af tøj til en pris der ikke findes andre steder.

KR: SHEIN er ikke tæt med den enkelte kunde, da det meste foregår over internettet. Derfor er deres kunderelation ikke så personlig.

Deres kundeservice, hvor man kunne kontakte en medarbejder, er heller ikke eksisterende. De gør ikke meget for at få et forhold til deres kunder.

Dog får man sat få ansigter på SHEIN, hvis man træder ind i en af deres pop-up butikker. Indtil videre har det dog kun været de store stater i USA, der har været heldige at få selskab med en SHEIN pop-up shop.

KS: Virksomhedens kunder er primært unge, især unge fra Generation Z. Det er unge der går efter de nyeste trends, så de kan være med på moden.

Mange unge har hørt om SHEIN via try on hauls på sociale medier såsom, youtube og tiktok . Derfor er deres kundesegment også unge og Generation Z der bruger de sociale medier en del. De er en B2C, da de sælger direkte til kunderne.

KA: SHEIN har deres egen hjemmeside samt APP til at sælge deres produkter, så kunderne kan købe dem hjemmefra. De sælger ikke via andre distributører.

Derudover har SHEIN valgt at lave pop-up butikker og midlertidige butikker rundt i primært USA. Det giver kunderne mulighed for at komme og mærke og tøjet og prøve tingene på.

Når man køber online, er det nemlig ikke så nemt at sende produkter retur. Tit er produkterne fra SHEIN også så billige at det ikke kan betale sig at sende varer retur. De her pop-up butikker giver også SHEIN noget mere troværdighed.

Når man køber online, er der dog den ulempe at leveringen tager mindst 2 uger. Det er den pris man betaler, hvis man ønsker den billige pris.

IN: SHEIN har de seneste år været utrolig populære, og er blevet verdens største leverandør af fast fashion.

Deres omsætning kan de godt lide at holde lidt hemmeligt. Hjemmesiden growjo.com skriver, at de har en årlig omsætning på ca. 321.500.000 millioner dollars om året.

De vil dog heller ikke fortælle hvad omsætningen er i Danmark , men de har valgt at fortælle, at det er et trecifret tal. Grundlæggeren af SHEIN, Chris Xu, er generelt meget hemmelighedsfuld omkring hele hans virksomhed.