Indledning
Segmentering er en opdeling af en større helhed, som er afgrænset af flere bestemte kriterier. Segmentering bruges tit af virksomheder, for at de kan finde deres ideelle målgruppe.

I dette tilfælde skal man segmenter markedet for biler. Bilmarkedet er meget bredt og understøtter flere forskelige målgrupper med bl.a. indkomst, bopæl, livsfase osv.

Markedet for en stor BMW og en lille Peugeot er konsumer markedet, fordi man dækker forbrugernes personlige behov eller pain.

Bilbranchen markedstype er både B2B og B2C, fordi bilforhandler sælger deres biler både til firmaer og private forbrugere.

Indholdsfortegnelse
Marked segmentering og SMOK:
- Stor BMW
- Lille Peugeot
- Kilder:

Uddrag
Stor BMW
Der er valgt to segmenteringsvariabler, indkomst og alder. Indkomst fordi en BMW er en af de dyrere biler. Det er ikke alle der har mulighed for at købe en.

Da det er en større BMW, så vil forsikring også være dyrere og benzinregningen vil være en stor udgift.

Alder fordi unge og ældre ser man sjældent køre i en stor BMW. De unge har måske ikke indkomsten til at købe en BMW og søger mere efter en økonomisk bil. De ældre søger måske en lille, økonomisk bil, som er nemmere at køre rundt i.

Der er valgt segment 2 og segment 4 som er mest interessant at undersøge i forhold til markedet for en stor BMW.

Segment 2 omfatter personer mellem 18 og 30 år med en indkomst på 150.000 til 300.000 kr. Disse personer har et stort rådighedsbeløb og benytter sig derudfra af både overvejelseskøb og impulskøb.

Dette udvalgte segment menes at have en stor interesse indenfor produktet, men dog også skal overveje købet over en periode, men er mere tilbøjelig for at købe det.

Segment 4 omfatter personer mellem 30 og 60 år med en indkomst på 100.000 150.000 kr. Disse personer har ikke en stor indkomst, så derfor vil det kræve en længere opsparing før personerne har råd til en stor BMW.

Det vil være et overvejelseskøb, fordi det er mange penge for dem, og en stor udgift at have en BMW for dem. Det udvalgte segment menes at ikke have en stor interesse indenfor købet.