Scanpan AS | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1: Analyser Scanpans internationalisering.

Opgave 2: Analyser Scanpans konkurrence- og vækststrategier.
- Diskuter følgende udsagn:
1. Scanpan har anvendt strategien horisontal integration ved at investere i et solcelleanlæg.
2. Scanpan har et bredt og dybt sortiment.
3. Scanpan anvender vertikale opinionsledere i deres markedsføring.

Uddrag
Kort fortalt blev Scanpan stiftet i 1956 under det daværende navn Pyrolux A/S. Brund familien overtog virksomheden i 1987, og i 2002 skiftede virksomheden navn til Scanpan A/S.

Scanpan er en familieejet samt 100% danskejet virksomhed med egen produktion i Ryomgård, og hovedkontor i Auning.

Scanpan begyndte at eksportere til udlandet for første gang omkring 1980, og i dag befinder Scanpan sig på over 50 markeder rundt omkring i verden, hvor det danske marked udgør 16% af omsætningen.

Scanpan skal tage udgangspunkt i deres eksportmotiver, når de ønsker at skabe eksport på andre markeder. Eksportmotiver er kort fortalt de årsager der er med til at en virksomhed ønsker at markedsføre sine produkter på udenlandske markeder eller blot forøge dem.

Hvis vi kigger på Scanpan, benytter de sig både af de interne proaktive eksportmotiver og de ekstern proaktive eksportmotiver.

Det gør de, da Scanpan er en virksomhed med ledelsesmæssige ambitioner og konkurrencemæssige fordele i form af deres varemærkeregistreret stratanium og stratanium + non-Stick belægning, som de selv har udviklet.

Derudover oplever de en stigende efterspørgsel på eksportmarkederne, samt en forlængelse af produktlevetiden.

Inden man bevæger sig ud på et nyt marked, er det væsentlig at vurdere virksomhedens eksportparathed, som opdeles i fire hovedområder, som kaldes de fire interne P’er: produkt, produktion, personale og penge.

Der er der altid nogle eksportbarrierer, når man går til udlandet. De fire P’er bruges derfor til at se, hvor god virksomheden er til at tackle barriererne.

Scanpan har udviklet 3 forskellige produktkategorier som de henholdsvis har kaldt Cutting, Cooking og Accessories.

Indenfor hver produktkategori har de udviklet 4-6 forskellige serier, som skaber funktionelt udstyr til det moderne køkken – både til den gennemsnitlige borger, og modsat til den professionelle kokke-branche.

Derudover har Scanpan også udviklet serien Brund by Scanpan, som er en serie inden for hver produktkategori. Denne serie er udviklet for dem som ønsker for eksempel en god kvalitetspande, men ikke vil betale den helt optimale pris.

Scanpan er en af verdens førende producenter af non-stick produkter. Derudover har de stor fokus på bæredygtighed og anvender genbrugsaluminium til deres produkter.

Derfor rammer Scanpan meget bredt i forhold til deres brand, og det skaber derfor god mulighed for eksport, da de formår at “udfylde” mange forskellige præferencer hos kunderne via de 3 forskellige produktkategorier.

Dette giver blandt andet også Scanpan god mulighed for, at tilpasse deres produkter til eksportmarkederne.

Scanpan sælger dansk produceret produkter, og har deres egne produktionsfaciliteter i Ryomgård på Djursland.

De producerer selv størstedelen af deres sortiment, som hovedsagligt består af alle deres produkter med belægning. Scanpan producerer omkring 4000 produkter om dagen.

Covid-19 er blandt andet årsag til den store efterspørgsel af køkkenredskaber, og derfor har Scanpan produktionsmæssigt svært ved at følge med.

Scanpan har dog ikke mulighed for at producere alt selv, og derfor har de indgået samarbejder med kinesiske produktionsvirksomhederne, som leverer/sælger håndtag, glaslåg, stålkroppe osv. til Scanpan.

Deres samarbejder med Kina er især baseret på høj kvalitet, og ikke blot billigst mulig produktion og produkter. Hele serien Brund by Scanpan er også Kina produceret.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu