Indholdsfortegnelse
Redegør for virksomheden Rynkeby Foods A/S.

Analyser hvilke interne forhold, der har størst betydning for virksomhedens værdiskabelse og vækstudvikling.
- Støtteaktiviteter
- Primære aktiviteter
- Ansoffs væktsmatrice

Foretag en diskussion af virksomhedens anvendelse af promotion-parameteren.

Diskutér følgende udsagn:
- Det er en svag side for Rynkeby Foods A/S, at virksomheden kun i begrænset omfang producerer private label
- Virksomhedens konkurrencemæssige position udgør en konkurrencemæssig fordel for Rynkeby Foods A/S.
- Sundhedstrenden er en stor mulighed for Rynkeby Foods A/S.

Uddrag
Rynkeby Foods A/S er en produktionsvirksomhed, og er Nordens største producent af saft og juice, dog producere de også smoothies.

Virksomheden Rynkeby Foods A/S blev grundlagt i 1934 af Inger Rasmussen i en lille by på Nordfyn af navn Rynkeby. I 1953 tog Inger Rasmussens datter Dagmar overtaget i virksomheden.

Dette blev virksomhedens redning, og Dagmar fik udvidet produktionen og sikret eksport til Sverige, Tyskland og England. Det var dog faktisk først i 1993 under ejerskab af Arla og Carlsberg at virksomheden fik navnet Rynkeby Foods.

I dag hvor Rynkeby Foods har ca. 250 medarbejdere, er virksomheden ejet af Eckes-Granini som overtog ejerskabet tilbage i 2016, Eckes-Granini er Europas førende virksomhed indenfor juice, med eksport til 70 lande.

Rynkeby Foods’ tre største og mest kendte brands er Rynkeby, Brämhults og God Morgen. Rynkeby Foods producerer kun private labels, i et begrænset omfang.

Derudover har Rynkeby Foods også et nicheprodukt i mærket Dagmar, som er deres helt dyre håndproducerede produkt der kun sælges til top-restauranter.

En sådan Dagmarjuice koster ca. 150 kr. Rynkeby Foods har en årlig produktionskapacitet på 200 millioner liter, den enorme produktionskapacitet kommer af Nordeuropas største friskpresseanlæg, som Rynkeby Foods, har etableret i Ringe.

Størstedelen af den juice som Rynkeby Foods producere er appelsinjuice. Dette giver god mening set i lyset af, at 40% af det solgte juice fra Rynkeby Foods er netop appelsinjuice, efterfulgt af 33% salg af æblejuice.

De resterende 30% salg, står resten af de forskellige typer juice for. Herunder bland andet Multijuice.

Rynkeby Foods sælger deres produkter til diverse detailkæder som sælger Rynkeby Foods’ produkter videre til konsumenten, og dermed forhandler de på producentmarkedet B2B, hvor deres målgruppe er bred, dog har de Dagmarbrandet som kun sælges til top-restauranter.

Rynkeby Foods’ konkurrencemæssige fordel er deres konkurrencemæssige position, de er markedsleder med en markedsandel på 34,7%, og så er deres produkter af bedre kvalitet end konkurrenternes, da de går meget op i kvalitet og sørger dermed for at deres råvarer kommer fra de rigtige steder.

Ud fra Porters generiske strategi har de en differentieringsstrategi, da de har unikke produkter og så er de i stand til at skille sig ude fra konkurrenterne med hensyn til branding, og skabe præferencer hos køberen af deres produkter.

---

Rynkeby Foods’ primære aktiviteter er den indgående logistik, produktionen, udgående logistik, marketing og salg, endvidere er der service efter salg, under primære aktiviteter, da dette hører sig til i en værdikæde for en produktionsvirksomhed.

Rynkeby Foods’ indgående logistik er transporten af diverse råvarer osv. Som er indkøbt til at indgå i produktionen. Rynkeby Foods har deres primære leverance af appelsiner fra Brasilien.

Dette er en leverance som bliver leveret til Rynkeby Foods på tre forskellige måder. De kan enten efter plukning blive presset i Brasilien og transporteres så til Ringe i køletanke (ikke-koncentrat).

Appelsinerne kan også efter pluk- og presning få fjernet vand og det resterende fryses så ned til sirup (koncentrat), og sendes så til Ringe, hvor der så tilsættes vand igen for at få den oprindelige konsistens tilbage.

Endvidere kan appelsinerne efter plukning sendes til Ringe med det samme. Hvis de leveres på denne måde, bliver de en del af Brämhults produkter, på køl.

Rynkeby Foods’ lager af deres friske juice er betydeligt begrænset, hvis det ses i forhold til deres juicekoncentrater.

Dette er tilfældet, da den friske juice skal distribueres meget hurtigt for at der formås at bibeholde den friskhed, og tilmed kvalitet den friske juice har, dette står Arla for.

Rynkeby Foods’ produktion foregår i deres fabrik i Ringe på Midtfyn. Der er her de producere ikke-koncentratjuice, koncentratjuice som de ikke må tilsætte andet end vand og aromaer til grundet en EU-lovgivning, dette skal vel at mærke være aromaer der forsvinder under pres- og frysning.

I Ringe producerer de også deres friskpressede juice. Rynkeby Foods har en årlig produktionskapacitet på omkring 200 millioner liter, denne enorme produktionskapacitet har de, da de har Nordeuropas største friskpresseanlæg, som tilmed producerer i døgndrift.