Rynkeby Foods AS | Afsætning Case

Indholdsfortegnelse
1. Karakteriser det marked, Rynkeby Foods befinder sig på.
2. Analyser Rynkeby Foods’ værdikæde og udarbejd en SW-analyse.
Værdikæde:
SW-analyse:

3. Diskuter følgende udsagn:
1. Der er hård konkurrence på juicemarkedet i Danmark.
2. Rynkeby Foods målgruppe er kun børnefamilier.
3. Leverandørerne af frugtkoncentrat har en høj forhandlingsstyrke.

4. Vurder Rynkeby Foods’ fremtidige konkurrence- og vækststrategier.

Uddrag
1. Karakteriser det marked, Rynkeby Foods befinder sig på.
Rynkeby Foods er Nordens største produktionsvirksomhed af juice og saft med en markedsandel på 35% i Danmark, hvis kernekompetence er at lave frisk juice.

Rynkeby Foods er markedsleder i Norden og har dermed store fordele. Dog er Rynkeby Foods i stigende grad presset, af private label produkter og monopolistisk konkurrence, fra lokale udbyderes salg af juice og saft, til en højere pris end Rynkeby Foods prissegment.

Dog udtaler marketingsdirektøren Jørn Falk i følgende citat, ”Rent volumenmæssigt udgør de lokale udbyderen ikke en trussel.

Vi ser en positiv påvirkning fra dette, da forbrugerne derigennem får et positiv syn på juicekategorien, hvilket kommer os til gode”. Ud fra denne udtalelse, konkluderes at lokale udbydere ikke udgør en trussel, men derimod styrker virksomheden.

Rynkeby Foods befinder sig på producentmarkedet, da Rynkeby Foods købere og sælgere er professionelle, dette opleves når større producenter forhandler med mellemhandlere, også kendt som business-to-business (B-t-B). Produktet sælges til supermarkeder, som derefter sælger det til slutbrugeren.

Kunderne som køber juice og saft, er både personer i middelklassen som fx børnefamilier, og i den højere klasse. Disse efterspørger juice og saft til nydelse og forfriskelse til dagligdagen eller weekenden.

---

al juice fra Rynkeby Foods og øvrige juice (multijuice, tropisk juice mm) står for 30% af al juice fra Rynkeby Foods.

Rynkeby Foods er i besiddelse af andre brands. De tre største er Rynkeby, God Morgen og Brämhults.

De tre brands henvender sig til tre forskellige segmenter. Rynkeby henvender sig til familiesegmentet gennem juice som ikke behøves at stå på køl

God Morgen henvender sig til et premium-segment med juice på køl og specielmærket Brämhults henvender sig til forbrugere som vil betale lidt ekstra for friskpresset juice.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu