Rynkeby Foods AS | Afsætning | 10 i Karakter

Indholdsfortegnelse
Redegør for virksomheden Rynkeby Foods A/S.
Analyser hvilke interne forhold, der har størst betydning for virksomhedens værdiskabelse og vækstudvikling.
- Støtteaktiviteter
- Primære aktiviteter
- Kernekompetence
- Ansoffs væktsmatrice
Foretag en diskussion af virksomhedens anvendelse af promotion-parameteren.
Diskutér følgende udsagn:
- Det er en svag side for Rynkeby Foods A/S, at virksomheden kun i begrænset omfang producerer private label.
- Virksomhedens konkurrencemæssige position udgør en konkurrencemæssig fordel for Rynkeby Foods A/S.

Uddrag
Rynkeby Foods A/S er en produktionsvirksomhed, og er Nordens største producent af saft og juice, dog producere de også smoothies.

Virksomheden Rynkeby Foods A/S blev grundlagt i 1934 af Inger Rasmussen i en lille by på Nordfyn af navn Rynkeby.

I 1953 tog Inger Rasmussens datter Dagmar overtaget i virksomheden. Dette blev virksomhedens redning, og Dagmar fik udvidet produktionen og sikret eksport til Sverige, Tyskland og England.

Det var dog faktisk først i 1993 under ejerskab af Arla og Carlsberg at virksomheden fik navnet Rynkeby Foods.

I dag hvor Rynkeby Foods har ca. 250 medarbejdere, er virksomheden ejet af Eckes-Granini som overtog ejerskabet tilbage i 2016, Eckes-Granini er Europas førende virksomhed indenfor juice, med eksport til 70 lande.

Rynkeby Foods’ tre største og mest kendte brands er Rynkeby, Brämhults og God Morgen. Rynkeby Foods producerer kun private labels, i et begrænset omfang.

Derudover har Rynkeby Foods også et nicheprodukt i mærket Dagmar, som er deres helt dyre håndproducerede produkt der kun sælges til top-restauranter.

En sådan Dagmarjuice koster ca. 150 kr. Rynkeby Foods har en årlig produktionskapacitet på 200 millioner liter, den enorme produktionskapacitet kommer af Nordeuropas største friskpresseanlæg

som Rynkeby Foods, har etableret i Ringe. Størstedelen af den juice som Rynkeby Foods producere er appelsinjuice.

Dette giver god mening set i lyset af, at 40% af det solgte juice fra Rynkeby Foods er netop appelsinjuice, efterfulgt af 33% salg af æblejuice.

De resterende 30% salg, står resten af de forskellige typer juice for. Herunder bland andet Multijuice.

Rynkeby Foods sælger deres produkter til diverse detailkæder som sælger Rynkeby Foods’ produkter videre til konsumenten, og dermed forhandler de på producentmarkedet B2B

hvor deres målgruppe er bred, dog har de Dagmarbrandet som kun sælges til top-restauranter. Rynkeby Foods’ konkurrencemæssige fordel er deres konkurrencemæssige position

de er markedsleder med en markedsandel på 34,7%, og så er deres produkter af bedre kvalitet end konkurrenternes

da de går meget op i kvalitet og sørger dermed for at deres råvarer kommer fra de rigtige steder. Ud fra Porters generiske strategi har de en differentieringsstrategi

da de har unikke produkter og så er de i stand til at skille sig ude fra konkurrenterne med hensyn til branding, og skabe præferencer hos køberen af deres produkter.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu