Rynkeby Foods | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1.
Redegør for virksomheden Rynkeby Foods A/S. Inddrag bilagene Om Rynkeby Foods A/S, Fra frugt til juice og Produkterne.

Opgave 2.
Virksomhedens interne forhold er af afgørende betydning for at skabe merværdi for kunderne og dermed opnå den ønskede vækstrate.

Primære aktiviteter
- Indgående logistik
- Produktion
- Udgående logistik
- Marketing og salg
- Infrastruktur
- Menneskelige ressourcer
- Produkt- og teknologiudvikling
- SW-analyse
- Svage sider

Opgave 3.
Foretag en diskussion af virksomhedens anvendelse af promotion-parameteren.

Opgave 4.
Besvarelsen af opgaven må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum..

Diskutér følgende udsagn:
a. Det er en svag side for Rynkeby Foods A/S, at virksomheden kun i begrænset omfang producerer private label.

b. Virksomhedens konkurrencemæssige position udgør en konkurrencemæssig fordel for Rynkeby Foods A/S.

c. Sundhedstrenden er en stor mulighed for Rynkeby Foods A/S.

Uddrag
Rynkeby Foods A/S blev grundlagt af Inger Rasmussen I 1934 i byen Rynkeby på Nordfyn. I 1933 får virksomheden navnet Rynkeby Foods A/S – som på dette tidspunkt ejes af Arla og Carlsberg som har på daværende tidspunkt 50% hver.

I 2016 skifter Rynkeby Foods A/S ejer og den nuværende ejer Eckes-Granini overtager hele virksomheden. De er førende i Europa inden for juicebranchen.

Rynkeby Foods A/S er Norden’s største producent af juice, safter & smoothies. Rynkeby Foods A/S. Deres årlige produktionskapacitet er 200 millioner liter juice, som er delt udover 10 forskellige produktionslinjer.

Hovedparten af den juice de sælger i Danmark, sælges under deres mærke (Rynkeby) – der kommer fra koncentrat. Appelsinjuice udgør ca 40% af juicemarkedet, hvorefter æblejuice udgør ca 28% af juicemarkedet.

Herudover fremstilles der også forskellige mere kvalitets/highend juiceses, såsom friskpresset & økologisk. De højere kvalitetsbevidste juiceses, sælges under brandsne (Godmorgen) & (Brämhults).

Rynkeby Foods A/S forhandler juice, safter & smoothies på B2B markedet, da virksomheden ikke sælger direkte til konsumentenheden – men derimod sælger til detailkæder i hele Danmark.

Rynkeby Foods A/S er den anseeligste udbyder på det danske markede, de besidder sig en markedsandel på 35% ud fordelt på deres forskellige brands.

Rynkeby Foods A/S har en omsætning på 982 millioner DDK og et årsresultat på -381 millioner DDK.

Lige umidbart lyder det udadtil ikke ret godt, men de skriver dog i deres årsrapport at det er en manglende betaling af goodwill på 334 millioner DDK.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu