Rynkeby Foods A/S | Afsætning

Opgavebeskrivelse
Markedskarakteristik af det danske juicemarked.

Virksomhederne på markedet for juiceprodukter bliver påvirket af forskellige omverdens fak-torer. Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden.

Udarbejd en brancheanalyse af det danske juice- og saftmarked.

Diskuter følgende udsagn:
a. Da Eckes-Granini Group opkøbte Rynkeby Foods A/S blev vækststrategien markeds-udvikling benyttet.
b. Hvis mærket Brämhults skal eksporteres til Polen vil prisstrategien penetration-price være den mest optimale.
c. Eksemplerne i bilag 3 og 4 er klare udtryk for, at Rynkeby Foods A/S har børnefamili-er som den primære målgruppe.
- Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
Identificere en væsentlig udfordring for Rynkeby Foods A/S på juicemarkedet i Danmark.
Diskutere mulige løsninger af den valgte udfordring.

Indledning
I 1934 blev Rynkeby stiftet af Inger Rasmussen på Nordfyn. Nogle år senere i 1953 overtog Ingers datter, Dagmar firmaet, hvor hun fik udvidet deres produktion af juice og begyndte at eksportere til Sverige, Tyskland og England, som er nærmarkederne.

Produktionsvirksomheden Rynkeby skifter derefter navn i 1993, til det navn de har ny, altså Rynkeby Foods, da de bliver overtaget af Carlsberg og Arla, som begge ejer 50% af virksomheden. Eckes-Granini er ejer af virksomheden i dag, som overtog den i 2016.

Eckes-Granini eksportere til hele 70 forskellige lande og er førende på juicemar-kedet i Europa. Med de forskellige brands Rynke by har de altså omkring de 35% af markedet for juice og er derfor markedsleder på deres marked.

De sælger deres produkter til mellemhandlere, som f.eks. kunne være supermarkeder og andre detailvirksomheder, hvorefter de sælger dem til slutforbru-geren, derfor er Rynkeby altså på mellemhandlermarkedet eller producentmarkedet, som hører sam-men.

Selvom virksomheden markedsfører deres produkter direkte til forbrugerne, så befinder de sig altså på B2B-markedet. Virksomheden henvender sig til nogle forskellige målgrupper, de er tilegnet familiesegmentet.

De har deres brand som hedder God Morgen, som er er til deres premium-segment som de kalder det, så har det også brandet Brämhults, som henvender sig til de kunder som betaler lidt ekstra for bedre og frisk presset juice.

Uddrag
Rynkeby Foods A/S har valgt at have forskellige brands, som hver har et andet navn. Det som især differentiere sig iblandt deres forskellige brands, er den emballage som de bruger.

Det produkt og brand som er stærkest og som udgør den største omsætning er Rynkeby og den emballage som bliver brugt til de produkter, er meget genkendelig og gennemovervejet.

Her bruger de nemlig kartoner til deres forskellige varianter, hvilket er en god fordel, da det er nemt for forbrugeren at finde det i butik-kerne, da det er genkendeligt for dem. Udover det, så står produktet også meget stærkt i forhold til at folket har meget fokus på miljøet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu