Rynkeby Foods A/S | Afsætning

Indholdsfortegnelse
Opgave 1. Redegør for det marked Rynkeby Foods befinder sig på
Opgave 2. Rynkeby Foods omverdens faktorer
Opgave 3. Rynkeby Foods interne situation

Uddrag
Jeg vil besvare opgave et ved hjælp af udvalgte fagbegreber såsom markedskarakteristik, konsument og producentmarkedet, konkurrence identifikation, kendskabsgrad osv. Jeg har også valgt at tilføje skydeskiven til denne opgave og har nøje udvalgt de forskellige begreber, som jeg mener ville kunne udfylde opgaven bedst.

I år 2017 blev der omsat for 2,1 mia. danske kr. på juice, på det danske marked, en stigning med 3% fra året før. Koncentrat var den mest populære form af juice og appelsinjuicen solgte med ca. 40% og æblejuicen med ca. 28%. Den danske befolkning er blevet mere sundhedsbeviste, og koncentratet bliver valgt fra, mens smoothies og økologisk kvalitets juice bliver valgt til.

Rynkeby Foods A/S er en produktionsvirksomhed, som sælger diverse juicer, safter og smoothies, under tre forskellige brands. Virksomheden befinder sig under nærings- og nydelsesmiddelbranchen, hvilket betyder at deres produkt dækker det fysiske behov.

Konsumentenheden for disse produkter er folk der kan drikke juice, og målgruppen er familier. En markedskarakteristik består af fire dele (produkt, udbydere, efterspørgere og det geografiske område).

Produktet er juice, udbydere er diverse virksomheder som producere produktet, efterspørgerne er kunder der vil dække deres behov(pain) eller en anden virksomhed som vil have opfyldt virksomhedens mål, og området hvor produktet befinder sig på hvor private kunder kan købe det, er konsumentmarkedet.

Rynkebys produkter bliver både solgt på konsument og producentmarkedet. På konsumentmarkedet også kaldet B2C får de private kunder opfyldt deres pain ved at købe produktet i supermarkedet.

Rynkeby sælger også til andre virksomheder på producentmarkedet som hedder B2B, her køber andre virksomheder produkterne for at få opfyldt deres mål med virksomheden, det kunne eksempelvis være en virksomhed i restaurationsbranchen.

Rynkeby Foods A/S har en markedsandel på 35% (2017) i Danmark med deres forskellige mærker, hvilket betyder de er den største udbyder i Danmark, inden for deres produktkategori også kaldet markedsleder.

Rynkeby ligger i toppen, som markedsleder, hvoraf de har markedsudfordreren Innocent Juice. Innocent Juice kører en aggressiv markedsføring med deres moderne produkter, de laver et flankeangreb, hvilket betyder at de prøver at ramme en anden målgruppe. Innocent Juice er kendt for deres smoothies, og deres forskellige juices.

Innocent Juice er i plastik flasker med forskellige farvede skruelåg, og med nogle nytænkende sammensætninger det kunne eks. være kiwi, æble og agurk. Innocent er kendt for deres forskellige slags juice som er nytænkende, men de producere stadig den klassiske æble og appelsinjuice ligesom Rynkeby.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her